top of page
  • תמונת הסופר/תאלעד פירן

גוונים חדשים של בינה עסקית BI

עודכן: 8 בדצמ׳ 2022

על קצה המזלג: שימוש בבינה עסקית (BI) בארגונים

בקרב הארגונים שאני מכיר, כמעט כולם עוסקים בבינה עסקית ברמה זו או אחרת.

בארגונים קטנים לרוב לא משתמשים במונח הזה, אך גם ללא השם המתודולוגי, הם כן מבצעים מדידה וניתוח, הן של נתוני מכר והן של התנהגות צרכנים... לעיתים אף מבלי להשתמש בכלי BI ייעודי. (הדוגמא הכי פשוטה שלי: מנהל המכולת השכונתית שלי, שיודע בדיוק אילו מוצרים נמכרים יותר באילו תקופות של השנה ומדוע... ומזמין את הסחורה בהתאם)

בארגונים אחרים משתמשים במונח, מקימים ומנהלים צוותי BI, משתמשים במערכות BI, קובעים יעדים ומודדים הצלחה על סמך נתוני BI, מנהלים דשבורדים ומכוונים, בוחנים מתחרים, יוצאים למבצעים, ועוד ועוד...

היום כולם עוסקים בבינה עסקית.

על קצה המזלג: התפתחות בינה עסקית (BI) בארגונים

בהתחלה, בינה עסקית עסקה בניתוח נתונים, ניתוח דוחות והסקת מסקנות, וכן כריית מידע (Data Mining) – מונח שנשמע, עד היום, קצת כמו תעלומה או חידה בלשית הממתינה לפתרון... בשלב הזה ניתוח הנתונים התבסס בעיקר על נתוני הליבה של הארגון, שנמצאו אז ב"מחסן המידע" (Data Warehouse ) הארגוני (נתוני מכירות לדוגמא).

ולזמן מה, היה זה מספק.

בשלב השני, התפתחות המוצרים הטכנולוגיים בתחום זה תפסה תאוצה, ומיני כלים ומערכות BI החלו מופיעים בשוק... הכלים האוטומטיים התחברו למאגר המידע הארגוני, החליפו את הדוחות ואת ניתוח הנתונים הידני, וסיפקו תשובות זריזות ומדויקות לשאלות מובנות מראש. בשלב הזה ניתוח הנתונים כבר משלב את נתוני הליבה של הארגון (נתוני מכירות למשל) יחד עם נתונים תפעוליים ונתונים נוספים... כאן כבר ראינו איך מערכת ה BI שואבת מידע ממערכות אחרות בארגון (למשל CRM )

ולזמן מה, היה זה מספק.

בשלב השלישי, השלב בו אנו נמצאים כיום, ההתפתחות הסביבתית של הארגון, כמו גם יצירה, שימוש וניהול של ערוצי תקשורת ומידע חדשניים (אינטרנט, רשתות חברתיות, סלולר, אפליקציות), הביאו לגידול מהותי בכמויות המידע ובסוגי המידע הנאספים (ובמקביל גם לאלו המוצגים החוצה) על ידי הארגון, ויצרו צורך ארגוני בניתוח התנהגות של משתמשים / צרכנים – ניתוח המבוסס לא רק מספרים (מכירות) אלא גם ערכים והתנהגויות...

בשלב הזה ניתוח הנתונים כבר משלב את נתוני הליבה ואת הנתונים התפעוליים ונתונים נוספים ממערכות שונות, יחד עם בחינת התנהגות צרכנים ברשת, בחינת טרנדים ובאז חברתי, תנועות גולשים ובחינת תכנים ואירועים ועוד...

ולזמן הקרוב, זה יהיה מספק...

ומה יהיה בשלב הבא? תחום הבינה העסקית מתפתח למספר כיוונים בו זמנית, כמו גם מגיב לשינויים ולהתפתחות השווקים השונים עצמם... נראה שנצטרך להמתין ולראות לאן יתפתח הדבר, או אף לעשות אצלנו וליצור את השלב הבא בעצמנו... ניתן רק לשער כרגע, שהשלב הבא יכלול יותר נתונים, יותר סוגי מידע הנאספים בערוצי מידע חדשניים ומקוריים, כמו גם ניתוח מהיר יותר ומהירויות תגובה גבוהות למתרחש בשטח בזמן אמת... ואלו הם רק חלק מהאתגרים שיצוצו בתחום זה בעתיד הקרוב...

להצצה נוספת לעתיד לבוא, אני ממליץ לעקוב אחר מספר בלוגים העוסקים בחדשנות בנושא בינה עסקית (BI)... לנוחותכם, הנה כתבה המרכזת יחד 50 בלוגים בתחום: http://www.ngdata.com/top-business-intelligence-blogs/

מקורות / לקריאה בהרחבה:

Comentários


bottom of page