מהו Mashup?
משמעות המושג Mashup בתחום הטכנולוגיה הוא אפליקציות web המשלבות נתונים ומידע ממקורות שונים ויוצרות כלי אינטגרטיבי חדש. האפליקציות יכולות להיות פורטלים המשלבים RSS וכן תכנים מסוגים שונים, זאת בכדי ליצור 'מוצר' מותאם אישית, המציג תוכן בעל ערך מוסף ייחודי למשתמש.
ספקי טכנולוגיה שונים מפתחים אפליקציות מבוססות web כך שיציגו תכנים משולבים, אבל תצוגה זו מוגבלת היות והיא יוצרת מארג, מעין קולאז' של תמונות, ללא ביצוע תהליך עיבוד נוסף על הידע.
בעולם ה-BI, מספר מסוים של ספקים מאפשר ליצור את השילוב בין אפליקציות ותכנים מבלי לעבור שלב מקשר של ETL או DWH. עבור משתמש הקצה, אשר נהנה מנגישות גדולה יותר לנתונים ומידע, מדובר על פעולה שאינה מורגשת אך משפרת את הדרך בה הוא בוחן את המידע ומשתמש בו.
כיום מתאפשרת קפיצת מדרגה בשילוב בין תכנים שונים- משתמשי הקצה יכולים ליצור שילובים משל עצמם הן על ידי בחירה בתכנים ייעודיים לשילוב טרם מופו, והן על ידי יבוא תכנים משל עצמם ושילובם עם תכנים הזמינים על גבי הפלטפורמה. מדובר על רמה חדשה של שירות עצמי (self service) שהמשתמש מופקד עליו, ועל כוח רב הניתן לו. אנשים רבים מביעים חשש מהפקדת כוח כ רב בידי המשתמשים, בגלל פילוסופיית ניהול המידע הקלאסית. פילוסופיה זו דוגלת בכך שמחלקת ה-IT של הארגון צריכה לשמש כשומרת השער, דרכה יזרום המידע. תפיסה זו, על יתרונותיה, לא יכולה לתת מענה שלם לצרכי המשתמשים, מגבילה אותם ומעמיסה על מחלקות ה-IT בבקשות מיותרות לשינויים.
בסקירה זו נבחן את יתרונות ה- Data Mashup וחסרונותיו אל מול שיטת העברת הנתונים הקלאסית למחסן נתונים.
וData Mashup אל מול העברת נתונים קלאסית
נשאלת השאלה מדוע עולה הצורך ב-Data Mashup והאם מחלקת ה-IT לא יכולה לתת מענה לכל צורכי הידע של המשתמשים לפני שהם עולים.
התשובה המתבקשת היא כי לא ניתן לחזות את כל הצרכים שמשתמשים יעלו.
תשובה נוספת היא כי משתמשים מתקשים לתעד את כל הצרכים להם הם נדרשים ויידרשו בשלב איסוף הצרכים, ולא ריאלי לבקש מהם לקחת בחשבון את כל מקורות המידע ומבני הנתונים האפשריים, אשר לחלק מהם המשתמשים אינם חשופים באופן שוטף.
למרות שבדרך כלל משתמשים לא יודעים את מה שהם לא יודעים (You can’t know the unknown), BI מספק את הגמישות שתאפשר לעסקים לתת מענה לשאלות שעולות אד-הוק.
פתרון ה-BI, מעבר ליכולתו לספק מקום מרכזי בו מוצגים הנתונים, מאפשר לעובדים מסוגים שונים לחקור את המידע, לשאול שאלות, ללמוד וכך להניע את הארגון קדימה בצורה יעילה יותר.
יתרונות ה- Data Mashup
גמישות וגיוון- כאשר המשתמש מוביל את השילוב בתכנים, נוצרת הוורסטיליות שנגזרת משיתוף גורמים שונים בתהליך החשיבה. לעומת זאת, כאשר כל האחריות נמצאת בידי מחלקת ה-IT, יכולה להיווצר 'אמת אחת'- תפיסה מקובעת של המצב, שלא בהכרח משקפת את רצון וצרכי המשתמש.
מניעת צווארי בקבוק והפחתת עומסים- ה-mashupמעביר את האחריות לידי המשתמש, בעוד העברת נתונים קלאסית יוצרת צווארי בקבוק שמקורם בעומס על מחלקות ה-IT. הגדלת הפעולות שמשתמש הקצה מבצע עצמאית על כלי ה-BI שלו והפחתת עומס הטיפול הנובע מבקשות לשינויים, תקורה אדמיניסטרטיבית ודו"חות מיוחדים.
שיפור יכולת ההטמעה- היכולת של המשתמש להתנסות בכלי מובילה לאיסוף צרכים אפקטיבי יותר בהמשך, היות והמשתמש מבין את צרכיו בצורה מדויקת וברורה יותר. שיפור תהליך איתור הצרכים חוסך זמן ומקל על עומס העבודה.
חסכון בעלויות- כוח אדם, ירידה בכמות המועסקים, קיצוץ בעלויות השמה וגידול בתפוקה המתקבלת מהמשאבים הקיימים.
חסרונות ה- Data Mashup
עומס פרויקטים- ה-mashup יכול ליצור עומס של פרויקטי BI שלעתים אין בהם צורך לארגון, ויכול להיות מצב שהיעדר גוף מרכז יצור כפילויות עם פרויקטים שכבר בוצעו בהיעדר גוף מפקח ומתעדף.
היעדר סטנדרטיזציה- כאשר כל משתמש או קבוצת משתמשים יוצרים עבור עצמם את הפלטפורמה, עלולה להיווצר חוסר סטנדרטיזציה בנתונים, בתהליכי העבודה ובפלטפורמה בה משתמשים.
ביצוע טעויות- כאשר מיישמים mashup לא ניתן למנוע מהמשתמשים מלבצע מניפולציות על המידע או מלבצע טעויות, לדוגמא להשתמש בנוסחאות שגויות או בשדות לא נכונים. מענה חלקי מצד ה-IT הוא להגביל את יכולות המשתמשים, אך זה ניסיון חסר ערך היות וברגע שמשתמש העתיק את הנתונים לקובץ excel או למצגת, המידע יכול להיות משוקף באינספור מקומות בו זמנית.
יתרונות השילוב
צרכי המשתמשים הם אינסופיים והניסיון לעמוד בכולם, בזמן אמת, הוא כמעט בלתי אפשרי.
יתרונות ה-mashup כפי שהוצגו בסקירה זו, בולטים ומאפשרים לארגונים ולמשתמשים להשיג את היתרון התחרותי אותו הם מחפשים. עם זאת, היכולת ליהנות מניסיון העבר של מחלקת ה-IT ומיכולות התעדוף שלה, הוא תמריץ מרכזי לשילוב בין העצמאות הנגזרת מה- mashupובין השימוש ב-IT כחוליה מקשרת בין המשתמשים לצרכיהם.
אתגר נוסף עמו מתמודדים בפרויקט BI הוא הטעויות שמשתמשים מבצעים כחלק מהיד החופשית הניתנת להם. השורה התחתונה היא שאפשר להגביל את המשתמשים עד נקודה מסוימת, אשר מעבר לה יש לסמוך עליהם שיעשו שימוש מושכל בנתונים. אם עסק מסוים אינו סומך על משתמשי הקצה שלו שישתמשו במידע בחכמה, עליו למנוע מהם את הגישה לנתונים מלכתחילה ולצמצם למינימום את יכולות ה-mashup.
לסיכום, באמצעות השילוב נהנה משתמש הקצה מהגמישות של ה-mashup ומהניסיון והפיקוח של ה-IT וכך עולה שביעות רצונו. כאשר ה-IT הוא חלק אינטגראלי מתהליך מתן מענה לצרכים הטכנולוגים של המשתמש, זמני התגובה עלולים להתארך אך טעויות עברו עשויות להימנע. לצורך שיפור שביעות הרצון והטמעה טובה יותר של הפרויקט בקרב המשתמשים מומלץ לאפשר להם להתנסות באספקטים נוספים של הפרויקט. הדבר מגביר את ההיכרות עם הכלי ובאופן ישיר גם שביעות הרצון ובהמשך את אימוץ הפתרון והשימוש בו.
Comments