
הקריסה השקטה של תפקיד המזכירה - והאזהרה לניהול הידע
לפני חמישים שנה כמעט כל מנהל החזיק מזכירה.
התפקיד היה חיוני ונפוץ בכל מקום.
היום, הוא קיים רק בשברי היקף ממה שהיה.
תחשבו על המספרים: מאז שנת 2000, ארה"ב איבדה יותר מ־1.6 מיליון משרות של מזכירות ועוזרים אדמיניסטרטיביים- ירידה של כמעט 40%. (מקור: https://bit.ly/49UY1rg)
המשימות עצמן לא נעלמו; הן עברו לתוכנות או למנהלים עצמם. מה שנותר למזכירות הוא דווקא המורכב יותר:
ריכוז פרויקטים, ניהול צרכי הנהלה, ועבודת אינטגרציה. אבל יש הרבה פחות כאלה.
ניהול ידע בדרך דומה
משימות ניהול הידע של היום עשויות בעתיד הקרוב לעבור בהדרגה ל־AI מובנה או לתהליכי שירות עצמי. העובדים עצמם יהפכו לתורמים, צרכנים ואוצרים ישירים של הידע שלהם.
זה אומר שגם אם ידע ואנשים יישארו חיוניים בלולאה, מקצוע ניהול הידע כפי שהוא מוכר היום עלול להצטמצם משמעותית- אלא אם נחדש את העצמיות שלו.
הפרדוקס מדאיג: כמו שתפקיד המזכירה הצטמצם באופן קיצוני, כך עלול לקרות גם למספר תפקידי ה־KM הטהורים, גם אם הם יתפתחו לצורות חדשות.
הירידה אמיתית. הצורך בעבודת ניהול ידע איכותית ובעלת ערך- גם הוא אמיתי.
היעלמות המזכירות לא הייתה בהכרח כישלון. גם היעלמותן של משימות ה־KM הנוכחיות עשויה להיות תהליך טבעי.
האתגר שלנו אינו להגן על מה שאנחנו עושים עכשיו - אלא להמציא את מה שאנחנו חייבים לעשות בהמשך.
