top of page
  • תמונת הסופר/ת גיא נירי

מודיעין עסקי, מודיעין תחרותי או מודיעין שיווקי?

עודכן: 30 בינו׳ 2023

כשנכנסתי ל"בגיר", חלק מהגדרת התפקיד שלי הייתה בתחום המודיעין העסקי. לאחר שביצעתי סדרת שיחות עם אנשים בחטיבות העסקיות השונות, התברר לי שהצורך הוא דווקא במה שמוגדר כיום כמודיעין תחרותי (C.I) ולא במודיעין עסקי (B.I), אולם אי הכרת המונחים המקצועיים הביאו את החברה להגדיר צורך במודיעין עסקי.


לאחר תקופה בה קראנו לתחום הפעילות בחברה מודיעין תחרותי (C.I) ובמקביל ללימודי באוניברסיטה בחוג למנהל עסקים, עלה בדעתי שבעצם תחום הפעילות שלי רחב בהרבה ממודיעין תחרותי ומכל מה שנמצא תחת הגדרה כל שהיא. לא מדובר במודיעין המופק מתשומות פנים ארגוניות (B.I) ותוצרי פעילותי כוללים מידע על לקוחות, ספקים, מתחרים, מגמות בשווקים שונים, הסכמי סחר בינ"ל, פיתוחים טכנולוגים, זיהוי הפרות פטנטים ועוד.


הגעתי למנכ"ל עם הצעה לשנות את הגדרת התפקיד למודיעין שיווקי (M.I), לאחר שזיהיתי כי מרבית תחומי העיסוק שלי יכולים להיכנס תחת מודל חמשת הכוחות של פורטר. המנכ"ל השיב לי כי מבחינתו הכול מודיעין עסקי ולא ממש איכפת לו איך קוראים לתתי-המונחים.


חזרתי למשרד והמשכתי לחשוב על התשובה שלו. קראתי עוד מספר מאמרים, ומצאתי באינטרנט מספר אתרים שכבר אימצו את המונח מודיעין שיווקי ושוב חשתי החמצה מסוימת, שכן המידע שאני אוסף ומפיץ אינו מוגבל אך ורק לתחום השיווקי, אז מה, נמציא מונח חדש?


בעודי חש שאנו פשוט מבלבלים את עולם העסקים עם מינוחים מקצועיים, נזכרתי במשפט מאוד "חזק" שקראתי בכתבה מאת דורון פארן וד''ר אהרון האופטמן, באתר מנהיגים ברשת. בכתבה שמסכמת את ממצאי המחקר האמפירי שנערך במסגרת פרויקט KINX בתחום ניהול הידע ,תוהים המחברים האם "... אחרי לא מעט שנים של עיסוק אינטנסיבי בניהול ידע ושפע (לכאורה) של אמצעים ייעודיים, הנושא עדיין זר למרבית המשיבים ... הייתכן כי נתח נכבד מהדיון מתרחש במעגלים סגורים של יועצים ואקדמאים המזינים זה את זה אך אינם חודרים את תודעתו של הלקוח? " .


מאחר ואין דיסציפלינה מחייבת ו/או קובעת החלטתי ליישר קו עם ההיגיון ולא לבלבל יותר אנשים עם שמות ומונחים תחת הנוסחה הבאה:

השם הכללי (ג'נרי) הוא מודיעין עסקי – קרי, כלל המידע הקשור לסביבה העסקית של הארגון. זהו המושג המוכר כיום ולוגית הוא מעביר את המסר המרכזי מאחורי הדיסציפלינה. מודיעין עסקי מורכב, בראייתי, משני חלקים:


  • מודיעין פנים ארגוני – מידע המופק מתוך התשומות הארגוניות ובד"כ מופק ממערכות מידע "אחודות" כגון ERP (מכירות, החזרות, מלאי, דוחות בקרה – מוכר כ- B.I), אך גם מנציגים בשטח וכו'.

  • מודיעין חוץ ארגוני – מידע אודות הכוחות הפועלים בסביבת הארגון, כאשר במעגל הראשון נבחנים בעלי העניין (לקוחות, ספקים, מתחרים, בעלי מניות) ובמעגל שני נבחנות מגמות בשווקי הפעילות (הסכמי ואמנות סחר בינ"ל, פיתוחים טכנולוגיים, מחירי חומ"ג).


באופן זה נכללים כל תחומי החקירה המודיעינית תחת גג אחד ברור והמנהלים משוחררים מהתמודדות עם מונחים מסורבלים ומידע מיותר.

bottom of page