top of page
תמונת הסופר/תד"ר מוריה לוי

Making Ideas Happen - סיכום ספר

עודכן: לפני 11 שעות


עטיפת הספר

הספר Making Ideas Happen: Overcoming the Obstacles Between Vision and Reality נכתב בשנת 2010 ע"י Scott Belsky העוסק למחייתו באימון אנשים וחברות להפוך רעיונות למציאות. האתגר אותו תוקף Belsky מוכר לכולנו: אמנים, מנהלים ובעצם כל אחד מאיתנו חולם, אך ברוב המקרים הרעיון עליו חשבנו, גם אם השקענו בו זמן ומשאבים בניסיון לממשו, מסתיים בקול ענות חלושה, ללא כלום, ובהחלט לא כל מה שייחלנו לו. מסתבר שזה שיש לנו רעיון, הנו החלק הקטן בתהליך, אולי אחוז אחד מהמסע כולו.


כדי להפוך רעיון למציאות נדרש ארגון, נדרשים כוחות קהילתיים ודרושה מנהיגות; תכונות שונות ואפילו הפוכות מאלו הנדרשות לפיתוח הרעיונות היצירתיים.


לגבי כל אחד מאלו מפרט וממקד Belsky מה נדרש לעשות. לאחר הקריאה, בדיעבד, חלק מהדברים פשוטים עד טריוויאליים, חלקם יותר מחדשים, ובוודאי רובם מוכר לנו משדות פעולה אחרים, אך כל זה לא מקטין מחשיבותם ומתרומתם להצלחה בהפיכת הרעיון למעשה.

מפת הספר:


אז אם גם לכם היה רעיון, החל מסטרט-אפ, סוג לקוח חדש מולו כדאי לפעול, או כל רעיון אחר, הקשור לעבודה או לחיים הפרטיים, רעיון שלא הצלחתם לממש, כדאי לכם לקרוא את הספר ולנסות ליישם. Belsky לא מבטיח שיהיה קל, אך בהחלט יהיה אפשרי.

קריאה מהנה. ובהצלחה.


מפת הספר

ארגון

למילה ארגון משמעויות רבות. כאן מיוחסת המילה לסדר ועבודה מאורגנת.

לעבודה מאורגנת נכונה, בהפיכת רעיון למעשה, ארבעה מרכיבים:

  1. מוכוונות לפעולה

  2. יכולת תעדוף

  3. ביצוע מתמיד

  4. קשב ותשומת לב תמידית


פירוט:

  1. מוכוונות לפעולה: בכל מחשבה חייבת להיות מוכוונות לפעולה. המשמעות היא שאפילו כאשר נמצאים בסיעור מוחות ישנו יעד להגיע לפעולה; כל פגישה תסתיים בהחלטות לפעולה; וכדו'. הסיבה לכך היא שעשייה מוכוונת פעולה מניעה אותנו (ואת הרעיונות) קדימה. ראשית, לכל דבר שיש לקדם, מתייחסים כאל פרוייקט.

    להלן מספר טיפים המסייעים לניהול פרוייקט מוכוון פעולה:

    1. מתן אחריות למישהו ברמה האישית לכל משימה.

    2. מיעוט השקעה בסיכומי פגישות; ממילא אף פעם כמעט לא קוראים את המידע אחר כך.

    3. השקעה גם בעיצוב. צבע וצורה ואסטטיות מסייעים לפרודוקטיביות.

    4. ארגון התכנים ותיוגם לפי פרוייקטים, ולא לפי המקום בו מבוצעים. התכנים מתחלקים לשלושה סוגי מרכיבים:

      1. משימות שיש לקדם.

      2. מידע מלווה, בין אם מסמכים למיניהם ובין אם הפניות לאתרים ומקורות נוספים. מידע זה, שלא משקיעים בכתיבתו, אלא בעיקר באיסופו, כדאי לנהל, ולו בלבד כדי לחסוך את האנרגיה הנדרשת מזכירת הדברים בראש.

      3. פריטים עתידיים- דברים שאין מה לעשות לגביהם עכשיו, אך אולי יהפכו למשימות בעתיד. יש לנהל גם פריטים אלו ולבחנם אחת לתקופה.

    מובן שהמשימות לקידום הנן המרכיב החשוב ביותר להצלחת הפרוייקט.

    1. איסוף משימות בכל מקום ובכל שעה, לא רק בפגישות עבודה.

    2. ניהול המשימות (ושליחת מייל למישהו לבצע, ולקווות שיהיה טוב, לא נכלל כניהול). ניהול נפרד של משימות ניהוליות; הקצאת זמן לניהול כלל המשימות. עדיף לא לנהל את המשימות יחד עם מערכות התקשורת (מייל, טלפון) אלא בנפרד.

    3. טיפוח מודעות של מוכוונות פעולה בקרב כל הסובבים.

  2. יכולת תעדוף: מטרתו של התעדוף הבטחת השקעת האנרגיה/משאבים הן בפרוייקטים הדחופים, אך גם באלו החשובים לטווח הרחוק. טיפים לניהול התעדוף:

    1. ניהול שתי רשימות נפרדות לחשוב ולדחוף. מאפשר לחשוב להתקדם גם.

    2. ברשימה החשובה- לא יותר מחמישה פרוייקטים.

    3. לא להשקיע יותר מידי זמן בדאגה עצמה (הקשורה לדחוף). לא מקדם.

  3. ביצוע מתמיד: הדרך הקלה ביותר להימנע מקידום רעיון, הנה לבוא עם רעיון חדש. רעיונות יוצרים אדרנלין שחסר במהלך חיי הפרוייקט המתארך, אך הורגים את הפרוייקט הנוכחי בעודו באיבו.

    טיפים לשלב הביצוע:

    1. לא לחכות לפעולה עד שנהיה משוכנעים לחלוטין. עדיף לפעול, גם אם יש אי ודאות תחומה.

    2. יש שלבים בהם רעיונות נוספים / בקשות לשינויים בתוך הפרוייקט מונעים את השקתו. זה השלב להרוג את הרעיונות, גם אם הנם טובים ולפעול לסיום המימוש.

    3. לוודא שכל פגישה מסתיימת בהחלטות לפעולה.

    4. לסיים פגישות ברגע שניתן להגיע להחלטות, ולא למלא את הזמן המלא כפי שנקבע בזימון.

    5. ניצול אילוצי זמן ותקציב ככלי מסייע להבאת פרוייקט לסיומו. והכי פשוט, אך כנראה הכי קשה ליישום:

    6. התמדה. המשך מעקב, גם כשמעייף והסוף נראה רחוק מתמיד.

    חגיגה של הצלחות, מקלה על ההתמדה, ולכן אסור לשכוח להשקיע זמן גם לזה.

  4. קשב ותשומת לב תמידית: הדרך ליצירת תשומת לב תמידית ומשאבי זמן חשיבתיים, הנה גם ביצירת ותחזוקת התשוקה. מעבר ליתרון הישיר בהשקעת משאבים חיוביים, התשוקה לעבודה גם מקלה לסבול את הקשיים והתסכולים ובהחלט ישנם ותמיד יהיו כאלה. מספר טיפים לשימור הקשב לפעילות:

    1. יצירת רוטינה ולוח זמנים קבועים של שעות פעילות; ניהול הזמן.

    2. תכנון סביבת העבודה- מקום קטן וסגור לביצוע משימות ממוקדות, מקום פתוח לסיעורי מוחות. כפי שאמרנו בהקדמה. לכאורה, דברים שאנו מכירים, אך ללא ספק שונים מתכונות הנדרשות ליצירתיות, ולכן קל כל כך להתעלם מהן במסע בו מנסים להפוך רעיון למציאות.

כוחות קהילתיים

לא מפתיע, אך לעיתים שוכחים כי לא ניתן לפתח רעיון למוצר ללא הסביבה החיצונית.

הסביבה מסייעת לפרוייקט הפיתוח; הסביבה נותנת משוב; הסביבה היא זו שבסוף צורכת את המוצר.

להלן מספר מעגלים של סביבה תומכת- הלא היא קהילה, היכולים לסייע בהפיכת הרעיון למציאות:

  1. שותף: העולם מחולק לכמה סוגי אנשים: החולמים; העושים; ואלו שגם וגם (או בין לבין). לא מפתיע שכדי להפוך רעיון למציאות לא ניתן להיות רק חולם או רק עושה. מסתבר, שגם קשה להיות על הגבול בין השניים, כי לא תמיד אנו מאזנים נכון ולעיתים דווקא אלו מריצים הרבה פרוייקטים למימוש רעיונות בו זמנית בלי לעצור ולממש אחד עד הסוף. כדי להצליח, כדאי שיהיה שותף. וכדאי שהשותף יהיה בעל אופי מסוג אחר מזה של בעל הרעיון. מומלץ להיעזר בשותף, גם לסיעור מוחות לגבי רעיונות ודרכי פעולה. השיתוף בעל פוטנציאל סינרגטי ולא רק משלים.

  2. סביבת עבודה פתוחה: סביבת עבודה פתוחה, בין אם פיזית, ובין אם ארגונית (חוצת היררכיות) מייצרים שיתוף, ולעיתים גם דוחפים אותנו לפעילות, או לפעילות נכונה יותר. לא כדאי לוותר!

  3. חיפוש אחר תחרות: תחרות הנה שבר שכולנו מעדיפים לוותר עליו, אך יש לזכור, שתחרות מלווה בפחד או התרגשות, המעלה את ביצוענו ודוחף רעיונות שנשכחו או נזנחו. תחרות פשוט יוצרת מוטיבציה.

  4. קהילה ממשבת: חשוב להיות בקשר עם הסביבה התומכת, לבקש ולהקשיב למשוב. ניתן לעשות זאת במעגלים קרובים, עם אנשים מוכרים; כיום אפשר לעשות זאת במעגלים יותר מרוחקים באמצעות טוויטרים ורשתות חברתיות. אנשים מעריכים את הפתיחות, השקיפות והאוטנטיות ומגיבים בחיוב לבקשה. הכוונה לקבלת משוב לא רק לגבי תוצרים, אם כי גם לגבי דרכי פעולה במהלך הפרוייקט. ניתן לקבל משוב גם ממעגלי עמיתים. מפתיע איך המשוב מעמיתים, כאשר נעשה באופן רציף, דוחף לפעמים לקידום הפרוייקט והשלמתו, כי "כולם מחכים" להתקדמות.

  5. קהילה רוכשת / מקבלת: בסוף היום, הקהילה היא זו שתרכוש את המוצר או השירות החדש שפותחו. חשוב לדעת לתקשר עמה, חשוב לדעת לעשות שיווק עצמי, וכל הטכנולוגיות החברתיות החדשות בהחלט מקלות על התהליך, כמו גם לשמוע ולקלוט יותר טוב את הצרכים שבחוץ.


מנהיגות

אולי זה לא מפתיע, אך גם בהפיכת רעיונות למציאות, נדרשת מנהיגות. המנהיגות הנדרשת הנה הן מול הצוות המממש את הרעיון עליו חלמנו, והן אל מול עצמנו.

מנהיגות אל מול הצוות:

  1. תגמול: כמו רבים אחרים, גם Belsky יוצא נגד מערכת התגמול המסורתית. יש לזכור שתגמולים מניעים אנשים, ולהיעזר בתגמולים קטנים, רכים, כמעודדי התקדמות. תגמולים מומלצים כוללים:

    1. שמחה כתפיסת עבודה; משחק וכיף כתפיסת עבודה

    2. הכרה והוקרה

  2. הובלת צוות הפועל יחד באופן יצירתי: הובלת צוות כוללת מספר שלבים:

    1. גיוס אנשים יזמים לצוות; גיוס אנשים בעלי יכולות משלימות

    2. בעבודה השוטפת:

      1. מתן גמישות לעובדים ככלי לפרודוקטיביות. מנהל שמסוגל לכך בהחלט הנו מנהיג מוביל.

      2. עידוד האנשים לרעיונות בשלבים הנכונים; בניית מערכת ההורגת רעיונות כאשר הפרוייקט מתקדם.

      3. עידוד האנשים להביע דעות. תמימות דעים הנה נוחה אך לא מומלצת. שיתוף הצוות ברעיונות וחשיבה; יתר על כן, לתת להם להתבטא קודם, והמוביל מעלה רעיונות בסוף. לא כמו במקומות היררכיים שאחר כך אסור להם להתבטא, אלא כשיטה למניעת תמימות דעים עם המנהל.

      4. ניצול קונפליקטים וקשיים, הן ככלי ללמידה, אך גם ככלי לחישול ובניית ביטחון.

      5. עידוד ושיתוף חוצה היררכיות; הכרה והוקרה על בסיס ידע; העצמה דרך ההוקרה.

  3. מנהיגות עצמית: אולי החלק הקשה ביותר בספר, ולכן נמצא גם אחרון. כולל (ויש בכך אולי סיכום לספר כולו):

    1. מודעות עצמית לחולשות.

    2. פיתוח סובלנות ויכולת התמודדות עם רב משמעות. המורכבות בונה, ומאפשרת גם התמודדות עם הקושי.

    3. הפקת לקחים ולמידה מכשלים. פיתוח ספקות.

    4. זכירה כי שעון החול מתקתק. המלחמה נגד הזמן מסייעת להגיע לתוצאות.

    5. הימנעות מנרקיסיזם. אל תתאהבו בעצמכם והסתכלו על פועלכם והתנהגותכם עם פרספקטיבה.

    6. מוכנות לעיתים, להיות גם בלתי אהודים. קשה לפתח ולממש רעיונות פורצים ללא יציאה נגד הזרם.



 

רוצה ללמוד עוד על ניהול השינוי?

הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:

コメント


bottom of page