top of page
  • תמונת הסופר/תנטעלי ארואסטי

אוריינות למידה וחשיבותה בעידן החדש


סטודנטית לומדת במחשב

חיינו מלאים בלמידה, מגיל מאוד צעיר ועד מבוגר. אולם ברוב המקרים אנו עשינו זאת באמצעות הכוונה של מוסדות רשמים, שחייבו אותנו להגיע למסגרת כמו גן הילדים ובית הספר. לחלופין בחירה שלנו כפרט לבוא וללמוד במכללות או אוניברסיטאות. גם בדרך זו, ספק אם ההבנה הראשונית שלנו להיכנס ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה, אכן נע בין הצורך לרכוש מקצוע, להבנת המיינסטרים "שכולם צריכים שיהיה להם תואר".


גישת המאה העשרים ואחת בכלל, והעשור השלישי במאה זו, משנה את כללי המשחק. הרבה יותר מבעבר, אדם צריך ללמוד, להתפתח, ולפתח גמישות מחשבתית כל הזמן; במסגרתו המקצועיות וגם בשביל הנפש והבריאות של כל פרט. אדם שלא יפעל באופן הזה, נראה שלא יישאר במקום שחשב שהיה; הוא כנראה ילך אחורה.


ניתן לומר שרוב האוכלוסייה, כנראה תסכים עם הצורך בלמידה כזו או אחרת, בין אם אקדמאית או מוכוונת מטרה. אולם ישנם מספר קשיים במימוש הבנה זו:

  1. היכולת שלנו להושיב את עצמנו ללמוד; הנכונות להשקיע לטובת זאת (למשל- ביציאה מהבית, השקעת שעות במציאות של חוסר זמן, ועוד)

  2. מציאת מקורות מידע ללמידה בכלל ואמינים בפרט

  3. היכולת להתמיד בלמידה

  4. זכירת הידע

  5. יישום הידע החדש בעבודה השוטפת, בין במישרין ובין בעקיפין.

כל משוכה אחת שכזאת, ויתרה מכך כמה יחדיו, יצרו מצב של חסימת למידה אצל הלומד. לכן, אמליץ מניסיוני לכיווני פעולה שיסייעו להתמודד עם האתגרים:

  • בראש ובראשונה, הייתי מציעה לחשוב על מה רוצים ללמוד, ולמעשה פשוט לכתוב את זה במנוע חיפוש בשילוב המילה "קורס". למשל: אקסל למתקדמים קורס. אם נוסיף את המילה קורס מקוון או קורס בחינם. ברוב המקרים זה ינתב לאתרי קורסים חינמיים (שיש רבים כאלה).

  • דבר נוסף, על מנת להצליח להשיב את עצמנו ללמידה שתהייה מהנה, לא מעיקה, ומתמדת. הדרך היא להכניס ללו"ז הקבוע, משבצות למידה. מצד אחד, מספיק פעמיים בשבוע, במקרה שיש דברים בלתי מתוכננים. ומצד שני, לא מתישות ומתסכלות מידי.

  • יחד עם זאת, על מנת שלמידה תהייה אפקטיבית, עלינו לוודא כי הבנו והפנמנו את המידע החדש שנרכש, שאנו זוכרים את הידע הנרכש ונוכל לעשות בו שימוש בזמן ובמקום הדרוש. שאלו את עצמכם בבחירת הנושא, תוך כדי הלמידה ולאחריה: איך הנלמד יכול לסייע לתחום העיסוק שלי כיום? שאלה חוזרת ונשנית כזו, תוביל בסיכוי גבוה, לקישור מעשי, ואפילו להפנמה טובה יותר של הנלמד, בזכות הקישור.

  • בנימה אישית דרך טובה בעיני להתחיל למידה, היא באמצעות קורסים מקוונים חינמיים, שיש בהם הרבה תחומים ונושאים לבחירה ללמידה. בעיקר כי הם זמינים, נוחים ונגישים מאוד לחלק גדול מאוד מסוגי האוכלוסיות.

- בעברית- קמפוס IL

- באנגלית- COURSERA


שימוש באוריינות הלמידה הינו תהליך מתמשך לאורך כל חיינו. עם התפתחויות התדירות בטכנולוגיה, חשוב להישאר מעודכן בטרנדים ובפיתוחים האחרונים ולכן הלמידה הינה קריטית להתפתחותנו האישית והמקצועית. בין אם באמצעות למידה עצמית יזומה; ובין אם באמצעות למידה חברתית הכוללת למידה מאחרים כדוגמת, למידת עמיתים השתתפות בקהילות ורשתות מקוונות, השתתפות בקורסים מקוונים או בסדנאות והתעדכנות באירועים אקטואליים.


שתהייה למידה נעימה!



bottom of page