top of page
  • תמונת הסופר/תמיכל בלומנפלד שגיא

בואו לשחק איתי

עודכן: 25 בינו׳ 2023


עובדים משחקים פינג פונג במשרד

החיים של רובנו מתחלקים לשעות בהן אנו בעבודה, שם אנו רציניים, מקצועיים ומעונבים ושעות הפנאי, שמוקדשות למשפחה, לחברים, למנוחה, לספורט ולתחביבים, בהן אנו בדרך כלל משוחררים יותר ופחות רשמיים; אבל מה אם הארגון שלנו היה מציע לנו חלק מהקסם וההנאה של שעות הפנאי, או במילים אחרות מזמין אותנו: "בואו לשחק איתי?"


בשנים האחרונות מבינים יותר ויותר שמשחוק זה לא משחק ילדים, ושיש הרבה ערך שהוא מייצר לארגון. בין היתרונות של הטמעת פעילויות משחוקיות בתהליכים בארגון ניתן למנות: לימוד תוך כדי הנאה, הגברת שיתוף הידע בארגון, גיבוש וחיזוק שיתוף הפעולה בין העובדים, חיזוק ערכים, שייכות וקשר לארגון, העצמת עובדים באמצעות הפיכתם לגיבורים במשחק, עידוד חשיבה מחוץ לקופסה, הובלה ויכולת פתרון בעיות, ובניית חוויית הצלחה ע"י הכנסת אלמנטים תחרותיים, תוך שמירה על חוויית הצלחה לכל המשתתפים.

אז איך ובמה משלבים משחוק בארגונים? החדשות הטובות הן שיש אינסוף דרכים למשחק את רוב התהליכים בארגון. המשחוק יכול להיות פיסי, דיגיטלי או היברידי - כל מה שצריך זה לחשוב מתוך ומחוץ... לקופסת המשחק.

הנה לדוגמה כמה רעיונות איך לשלב משחוק בתהליכי ניהול ידע:

  • מי אוהב הפקת לקחים? התהליך החשוב הזה משמעותי לארגון ולעובדים כאחד, אבל רובנו יכולים לחשוב על דברים מהנים יותר... הכנסת משחוק לתהליך יכולה להגביר את הרגשות החיוביים כלפיו, ונדמה שהוא ממש מזמין למשחק תפקידים. למשל ניתן לייצר זירה אינטראקטיבית של אירוע לאחר שהתרחש, תוך ניסיון להתחקות כמו בלשים אחר מה שקרה - כמו במשחק "הרמז", וזאת באמצעות בחירה מתוך מאגר שאלות קבוע.

  • למדנו משהו? מצוין! בואו נשמר את הידע באמצעות מאגר תובנות – הפעילות הזו יכולה להיות משלימה לפעילות הפקת לקחים, או לעמוד בפני עצמה. למשל נוכל לבנות משחק שכולל מציאת רמזים בתובנות ספציפיות, תחרות יצירת תובנה נכונה מתיאור מקרה (ניסוח עצמאי או בחירה מתוך מאגר של תובנות נכונות ושגויות), ועוד.

  • שינויים זה מאתגר, אבל מי לא אוהב אתגרים תוך כדי משחק? שילוב משחוק בתהליכי שינוי בארגון, יכול לסייע לעבור את התהליך בדרך קלה, מהנה ונעימה יותר, וכך להפוך את הקושי שבשינוי להרפתקה מרגשת. ניתן לבנות פעילות משחקית בסגנון "מי הזיז את הגבינה שלי" ולהכניס הומור וקלילות לתהליך.

  • ימים מיוחדים – ממש מתבקש ליצור פעילויות משחקיות סביב ימים מיוחדים בארגון, כגון ימי גיבוש וכנסים מקצועיים ולשלב עם ההנאה גם תוכן וערך. ניתן ליצור תבניות משחק, שמתאימות לסדנה או לכנס מקצועי סביב נושאים כגון יצירתיות, חדשנות, חשיבה מחוץ לקופסה ואף לקשר לחגים ומועדים (לדוגמה, פסח=חירות, יום העצמאות=עצמאות מחשבתית וחשיבה מחוץ לקופסה, ראש השנה=התחלה חדשה ושינוי, ועוד).

אלו רק כמה הצעות...זה המקום לתת ליצירתיות שלנו להתבטא, אבל חשוב לזכור שפעילות המשחוק צריכה להתאים לצרכים וגם למשאבים של הארגון. הפעילויות יכולות להיות מושקעות ומורכבות, אבל גם פעילות פשוטה יחסית יכולה להיות מוצלחת, כל עוד אנו ממוקדים בערך שאנו רוצים לייצר ולא שוכחים את 3 חוקי הבסיס של משחוק: כיף, כיף וכיף.

משחוק נעים!

bottom of page