top of page
  • תמונת הסופר/תמיכל בלומנפלד שגיא

משחוק... הרבה יותר ממה שחשבתם

עודכן: 25 בפבר׳


אנשי עסקים בגלימה ומסכה

משחק או עבודה – מה אתם מעדיפים? הבוסית לא מקשיבה, אתם יכולים לענות בכנות😊. כבר הוכח מזמן שגם מבוגרים אוהבים לשחק, שמשחק טוב ומהנה מעלה חיוך גם על פני הרציניים והקשוחים שבינינו, ושבעצם לא צריך לבחור - אפשר ורצוי לשלב משחק בעבודה. כשמשחק נכנס לעולם העבודה בארגון הוא מתהדר בשם חדש: משחוק 🎲🎲.

מעניין לציין שהמונח משחוק התרחב עם הזמן, והוא כולל כיום התייחסות לכלל האמצעים ליצירת חוויה חיובית באמצעות הוספת מאפיינים מהעולם הבדיוני (עולם המשחק), לעולם האמיתי (בהקשר זה- עולם העבודה). בין אם על ידי שילוב אלמנטים משחקיים ממש (כללים, התחלה וסוף, זוכים ומפסידים וכו׳), בין אם בהכנסת מרכיבי משחק חלקיים, ובין אם בהעלאת חיוך או קריצה 😜, למשל בשילוב דמות מצוירת באתר, בפורטל וכדומה.


אז מעבר להבטחה לכיף ולהנאה שבמשחק – למה בעצם להכניס משחוק לארגון?

נסו להיזכר בעצמכם משחקים. זה יכול להיות משחק בילדות שאהבתם, כדורסל עם חברים, או חדר בריחה שהלכתם אליו עם כל המשפחה. את ההנאה, הסקרנות, האדרנלין, התחרותיות וגם את רוח השטות והכיף – את כל אלה אפשר לרתום לשלל מטרות ארגוניות. כשאנו מייצרים חוויה חיובית, קורצים ומעלים חיוך, קל יותר להגביר את שיתוף הידע, לגבש את העובדים ולחזק ערכים ושייכות לארגון; אבל יש עוד...


משחוק מסייע לצמצם מחסומים בנושאים שחשוב לנו לקדם בארגון ועלולים לעורר התנגדות. למשל, בבואנו להטמיע הפקת לקחים, ברור לנו שזה נושא שמעורר קושי 👿 מעצם השיתוף והצורך של העובדים להודות שייתכן ופעלו באופן לא מיטבי. אם נשלב בתהליך אלמנטים של משחוק נצליח לייצר אסוציאציות חיוביות להפקות לקחים, ואפילו להקליל את התהליך. בדיוק בתחום זה פיתחנו עבור אחד הבנקים הגדולים חדר בריחה דיגיטלי, המבוסס על הפקת לקחים אמיתית. על האירוע המקורי הלבשתי דמויות המרמזות על דמויות בלשיות ידועות, סיפור תעלומה דרמטי ושעון מתקתק (שהוא הבסיס של כל חדר בריחה), כשכל החידות והרמזים נטועים בתרבות הארגונית של הבנק. כך הפכנו את העובדים לגיבורים שמצילים את המצב, תוך שהם לומדים על הפקת לקחים באופן חיובי, מהנה ופעיל.


ערך נוסף שניתן להפיק ממשחוק הוא בהנגשת השימוש במערכות ניהול ידע ותרגול שימוש זה. לעיתים, למרות המאמצים המרובים המושקעים בהקמת מערכות ניהול הידע, הן לא מספיק ידידותיות ומזמינות למשתמש. לפעמים זו רק רתיעה ממערכת חדשה, וצריך לעודד את העובדים להיכנס ולהתנסות, באופן שמפרק התנגדות טבעית מכל מה שחדש ולא מוכר. גם כאן נוכל להיעזר בכלים מעולם המשחוק וליצור משחק או תעלומה בלשית עם עלילה מותאמת לארגון, כשכל הרמזים והחידות מוצפנים במערכת באופן כזה שפתרון החידות מעודד הכרות עם הפיצ'רים השונים שלה. כך במקום הדרכה שעשויה להיות משעממת, העובדים מגלים בעצמם את היתרונות במהלך התנסות חווייתית מעצימה ומלהיבה. לאחרונה פיתחנו עבור לקוח משחק לתרגול שימוש במערכת ניהול ידע שנותרה מיותמת ושוממה. בעקבות הצלחת המשחק והבאזז שהוא עורר בקרב העובדים, התחילו מנהלי יחידות שונות לצלצל למנהלת הידע ולבקש באופן יזום תרגול של המערכת 🤷🏻‍♀️.


אז על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על משחוק?

למשחוק פנים רבות וצורות שונות 😉 😊🙃:

אנו יכולים ליצור פעילות גדולה ומורכבת כמו חדר בריחה פיזי או דיגיטלי;

אפשר לבנות חידוני ידע מתוחכמים;

ואפשר גם לשתול אלמנטים של משחוק , כמו שימוש בשמות של גיבורים מסרטים או ספרים בתוך פעילויות שוטפות;

או שילוב צבעוני של גוונים שונים (אל תגזימו) ואימוג׳ים חמודים.

אנחנו יכולים ליצור משחקים על בסיס של פורמט טלוויזיוני מצליח 📺;

ועוד הרבה רעיונות מדליקים.

הכול תלוי בדמיון שלכם, וההשראה נמצאת ממש בכל מקום...⭐


מתי לשלב משחוק?

השאלה היא לא רק איך עושים את זה. אלא גם מתי ואיך עושים זאת נכון.

במשחוק יש משהו חגיגי וכיפי שממש מתבקש בפעילויות שיא סביב הדרכות, סדנאות, ימי גיבוש, השקת פורטל או הטמעת מערכת חדשה; אבל פעילויות משחוק יכולות להיות גם חלק מהשגרה והעבודה השוטפת בארגון. משחק מתגלגל עם חידות "חפש את המטמון" שאנו שותלים בפורטל מדי חודש, יכול להבטיח שהפורטל המושקע שלנו ינצוץ גם מעבר להשקה.

אם יצרנו מסמך חכם (מסמך ארוך המונגש בדרך ידידותית), אנחנו יכולים לשלב בתוכו אלמנטים צבעוניים כמו אייקונים ואימוג'ים בליווי משפטים חמודים ומשעשעים, שיוצרים קריצה חביבה והופכים את מילוי המסמך לחוויה מהנה.

ניתן להוסיף אלמנטים כאלה גם בלומדות, סקרים בתהליך מיפוי צרכים ועוד.

ניתן ליצור דמות בדיונית ומשעשעת שמלווה את התהליך ומכניסה עוד רובד, גם אם כל מטרתו להעלות חיוך.

אם כך מתי ? בכל הזדמנות.

איך? באמצעות הומור וקריצה והקפדה על בניית חוויה חיובית; גם אם הכנסנו אלמנטים תחרותיים, נדאג לשמור על חוויית הצלחה לכל המשתתפים. במשחוק כולם מנצחים.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

כן...אבל

פעמים רבות ארגונים נלהבים מהיתרונות של שילוב משחוק בארגון, אבל זה נשמע ״נורא יקר״ ולמי יש משאבים. והאמת? הם צודקים.

כמי שבאה מעולם התסריטאות בו כל מילת דיאלוג זוכה להמון שכתובים ניסיתי בתחילת דרכי במשחוק ליצור הכול באופן מושלם: החל מבריף ותחקור עמוק של הצורך, דרך בחירת אופי המשחק, העלילה, הדמויות, וכלה בניואנסים הקטנים של הנראות הוויזואלית שיהפכו כל משחק למושלם.

ואמנם הצלחתי ליצור משחקים מרשימים ומורכבים, אך רק ללקוחות שיכלו להרשות זאת לעצמם (ושימו לב- כאן חזרנו לנקודת ההתחלה של משחוק באירועי השקה נוצצים 🌠בלבד).

אז עצרנו, נשמנו עמוק, והתחלנו מחדש. כיום, כשאנו ניגשים לפרויקט של משחוק אנו עובדים הפוך: קודם מעריכים את המשאבים, ואז מחליטים מה, איך, וגם- כמה משקיעים. בבחינת Cost based design.

אז הנה כמה טיפים שמסייעים ליצור פתרונות משחוק פחות נוצצים ויקרים ועדיין יעילים ואפקטיביים:

  1. שימוש בפתרונות משחוק שכבר יצרנו, תוך התאמה של התוכן לארגון. שינוי העלילה ושימוש בתמונות ייעודיות יוצרים משחק חדש, שמצד אחד נתפר במיוחד לארגון, אך מבלי להמציא את הגלגל כל פעם מחדש.

  2. שימוש בפלטפורמות דיגיטליות מוכנות, ולא יצירת HTML ייעודי. שימוש בתבניות מוכנות בפלטפורמה דוגמת genially.com מקטין את העלויות באופן משמעותי.

  3. במקום ליצור משחקים מאפס, ניתן להשתמש בתבניות של משחקים מוכנים, כדוגמת Wordwall, ודרכן ליצור בקלות יחסית שלל משחקים כמו אנגרמות ומשחקי זיכרון. את המשחקים הקטנים אפשר לארוז כחלק מעולם שניצור עם דמויות ועלילה, וכך נשדרג את החוויה ונהפוך אותה לעניין מתמשך ומתפתח, ששואב פנימה את השחקנים; בדיוק כמו שהבינו האולפנים הגדולים שיצרו את היקומים דוגמת היקום של מארוול. אותו דבר, רק בקטן. 😊


מאחר שליצירתיות שלנו אין גבולות, אפשר להתאים פעילויות משחוק מלהיבות 🎉 לכל ארגון ולכל צורך, והשמיים הם הגבול.

בסופו של דבר משחוק הוא כלי מתוחכם ופשוט בו-זמנית ליצירת אסוציאציות חיוביות להנגשה ושימוש בידע ובמערכות התומכות בו.

צריך פשוט להתחיל ואז לא תרצו להפסיק. תאמינו לי.


bottom of page