top of page
  • תמונת הסופר/תנגה ציפמן

באווירה מיוחדת לתקופת החגים: על תרומת האומנות לעבודת ניהול הידע


ציור

אמנות, היא שם כולל לפעילויות האנושיות שאינן נעשות על פי תבנית פעולה קבועה, מחייבת ומוגדרת מראש, אלא נתונה לשיקול דעתו, פרשנותו ויצירתיותו של האָמָּן. ביצירת אמנות באים לידי ביטוי רגשות, כישרונות, דעות, ותפיסות ייחודיות של מצבים ומציאויות (על האומנות, אתר ויקיפדיה).

אנו רגילים לחלוק כבוד והערכה לאומנות כמקור מעשיר ומהנה עבורנו בחיינו הפרטיים, אולם במאמר זה אנסה להציג את האומנות גם ככלי עבודה בעולם ניהול הידע הארגוני: הן ככלי המסייע לפיתוח ידע חדש והן ככלי המסייע באבחון צרכים ומצבים ארגונים אשר ניהול הידע מנסה לספק עבורם פתרונות. תהליכי פיתוח, איגום והנגשת ידע נעשים פעמים רבות באמצעות עבודה קבוצתית, ועל כן ניתן ללמוד רבות מהניסיון שהצטבר במחקר ובפרקטיקה על שימוש באומנות בעת עבודה עם קבוצות.


קמפבל (2010) מסבירה את חשיבות האמנות בעבודה בקבוצות. לצורך זה היא מדגישה את מקומה של האומנות ככלי לביטוי ולפעילות יצירתית. היצירה משמעותית במיוחד כדרך הבעה קבוצתית מכמה סיבות:

  • אומנות היא אוניברסלית ומייצרת יכולת לשפה משותפת לאנשים בעלי רקע ונורמות שונים בשל היות היצירתיות האנושית יכולת טבעית הקיימת בכל בני האדם.

  • כל אחד מאיתנו לייצר אמנות בעלת משמעות ועל כן היא כלי משמעותי להבעה גם של תכנים שאנשים מתקשים לבטא מילולית.

  • כאשר משתחררים חומרים יצירתיים מתרחש תהליך גדילה, צמיחה והתפתחות אשר חיוניים מאוד לארגון המבקש להשתפר ולמצוא רעיונות ודרכי עבודה חדשים.

  • אומנות מאפשרת מתן ביטוי לאישיותנו הבלתי מודעת ולישות הקבוצתית כאחד, לכן מתאפשרת חשיפה עצמית מהירה יותר התורמת לגיבוש הקבוצתי בטווח קצר יותר, וגיבוש קבוצתית הוכיח את עצמו כנדרש ביותר וכצעד ראשון בדרך להשגת מטרות ארגוניות שונות.

בעבודתי עם קבוצות בעולם ניהול הידע אני נוהגת להשתמש באומנות כשיטה להבעה עצמית של המשתתפים בבואם לתאר תהליכי עבודה, הגדרות תפקיד, צרכים ארגוניים ופיתוח רעיונות חדשניים לדרכי עבודה. רעיונות אלו הם הבסיס לתהליכי פיתוח תורה מקצועית, הגדרת workflow לפורטלים ומינהלות ועוד. אני מוצאת כי השימוש באומנות מאפשר "יציאה מהקופסה", ומעודד העלאת רעיונות חדשים אשר ספק אם היו עולים אילו נצמדנו לשיח ומונחים המוכרים לעובדים. אדגים כמה טכניקות כאלו בשיטות שונות של אומנות: חזותית, כתיבה-יוצרת ודרמה.


אומנות חזותית ככלי לאבחון מאפייני תפקיד

לעיתים, בתהליכי ניהול ידע כגון אפיון פורטלים ואתרים או כתיבת נהלים, כאשר אני רוצה לאפיין יחד עם קבוצת העובדים את מרכיבי התפקיד שלהם, ולהבין את המקום היחסי שתופסים חלקים שונים של התפקיד בעבודתם היום יומית. לצורך כך אני מחלקת למשתתפים משטחי עבודה קשיחים וחומרי יצירה שונים ומבקשת מהם לייצר מנדלה המתארת את עצמם בתפקיד. המנדלה הוא ציור הבנוי מעגלים מעגלים, כאשר מתוך מרכז אחד צומחים מעגלים שונים. חלקם משיקים חלקית זה לזה, חלקם רחבים וחלקם צרים.

באמצעות המנדלה שיוצר כל אחד מתאפשר שיח על הבדלים בין עובדים באופן בתפיסת התפקיד: מהו מרכז התפקיד עבורי ומהו עבורך? מהו הרכיב שתומך בחלקים אחרים ומהווה בסיס? מה בשוליים היום שהיינו רוצים להכניס למרכז? ומה תופס היום הרבה מקום והייתי דווקא רוצה להעביר החוצה? תוכן זה יתרם בהמשך העבודה לאפיון שיטות, תהליכים ופירטי ידע לטובת העבודה השוטפת.


כתיבה יוצרת ככלי להבנת מהות יחידה ארגונית

ויסלבה שימבורסקה הייתה משוררת פולנייה, מסאית ומתרגמת ספרות צרפתית, כלת פרס נובל לספרות לשנת 1996. שיריה, שתורגמו לעברית על ידי רפי וייכרט ודוד וינפלד, התקבלו יפה בקהל הישראלי ובקרב המבקרים, ובביקורה בארץ בשנת 2005 השתתפו אלפי אנשים בכנסים לכבודה. אחת מיצירותיה המפורסמות נקראת "אפשרויות", ביצירה זו הבנויה שורות קצרות שכל אחת מהן נפתחת במילים "אני מעדיפה" מציגה המשוררת את עצמה, את תפיסת עולמה, ואת הדברים החשובים לה.

לדוגמה:

אני מעדיפה קולנוע. אני מעדיפה חתולים. אני מעדיפה עצי אלון על גְדות הוָרְטָה. אני מעדיפה את דיקנס על דוסטויבסקי. אני מעדיפה את עצמי מחבבת אנשים על פני עצמי אוהבת אנושות. אני מעדיפה להחזיק חוט וּמחט לשעת חירום. אני מעדיפה צבע ירוק. אני מעדיפה לא לטעון שהשכל אשם בכל. אני מעדיפה יוצאי דופן.

בעבודתי עם קבוצות למטרות ארגוניות של הכרת היחידה, על זהותה, מטרותיה והתהליכים הייחודיים לה, אני לעיתים בוחרת לספר להם מעט על ויסלבה שימבורסקה ולהציג הם את השיר. לאחר מכן אני מבקשת מכל אחד לכתוב שלושה משפטים בסגנון השיר אפשרויות על היחידה שלהם. לאחר מכן כל אחד מהמשתתפים בוחר משפט אחד ומציג אותו. אני כותבת את המשפטים השונים על לוח אחד ובאופן זה אנחנו מייצרים את השיר הייחודי של היחידה. אני מוצאת כי דרך זו אהובה מאוד על המשתתפים והם גאים בתוצר המשותף וביצירתיות בה תיארו את היחידה. השיר הזה הוא פתח לשיח אודות הכלים והידע הנדרשים ליחידה על מנת להגשים את מטרותיה כפי שמתבטאים בשיר. בנוסף על הערך שביצירת תחושת לכידות החיונית להמשך העבודה, מהווה השיר את הבסיס לאפיון תוצרי ידע נוספים כגון דפים, אזורי ותחומי תוכן בפורטל.


דרמה ככלי להבנת סיטואציות קבוצתיות משמעותיות בחיי היחידה

ערך גדול יש לה לעבודה הקבוצתית והוא בכוחה להציב מראות שונות בפני כל משתתף ולאפשר לו להבין כיצד החוויה שלו סיטואציה מסויימת בארגון עשויה לקבל פרשנות אחרת על ידי קולגות ושותפים. זכורה לי במיוחד טכניקה של שימוש בדרמה בקבוצה לפיתוח ידע בה צפיתי ובה סיפרה עובדת על אירוע קשה עבורה אל מול מקבלי שירות. מתוך משתתפי הקבוצה התנדבו 3 להמחיז בפניה את הסיטואציה על פי התחושות שעורר בהם הסיפור. המקום הרב שהם בחרו לתת בהצגה שיצרו לעובדת עצמה, רגשותיה, היכולת שלה וכוחה להתמודד עם הסיטואציה העירו למשתתפת ולכל הקבוצה חלקים סמויים אך חשובים ביותר בתהליך הטיפול באירוע. "הצגה" זו היתה אבן ראשה חשובה בהגדרת דרכי טיפול נכון באירוע כפי שהגדירה יחד הקבוצה כולה בהמשך ואשר תורגמה לנהלי עבודה חדשניים המציעים ידע חדש בתחום מתן השירות.

לסיכום, במאמר זה הצעתי דרכים חדשניות לעבודה קבוצתית ארגונית בתחום ניהול הידע בשילוב אומנויות. סקרתי כלים מעולמות אומנותיים שונים והדגמתי איזה ערך הם עשויים ליצר לתהליכי הגדרת תפקיד, אפיון יחידה ופיתוח שיטות עבודה חדשות. שיטות אלו הן טיפה בים האפשרויות שמציעה האומנות ואני סקרנית לשמוע אילו רעיונות נוספים לשילוב יצירה ויצירתיות תנסו אתם הקוראים בעבודתכם שלכם. נסו ותהנו...





bottom of page