top of page

הנתיב הקריטי ב-UX

עודכן: 1 בפבר׳ 2023

המונח נתיב קריטי בד"כ מתייחס בעולם ניהול הפרויקטים לרצף פעילויות הקשורות זו בזו, או לעיתים אף לפעילות מרכזית אחת אשר כל שינוי בתאריכים שלה ישפיע על מועד סיום הפרויקט. בעולם ה-UX (User Experience) מתייחס מונח זה לרכיבים הליבתיים ביותר באתר / במערכת אשר לשמם פותח הפיתרון.

תכנון לקוי של אופן השימוש ברכיבי הליבה ושל הגישה אליהם, ישפיעו באופן ניכר על יעילות הפיתרון ובמקרים מסוימים יגרמו אף להעדר שימוש בהם.

על כן, בבואנו לאפיין את הפיתרון עלינו להגדיר מהם הנתיבים הקריטיים ולשים אותם לנגד עינינו בעת תכנון, אפיון, בנייה ועיצוב הפיתרון כך ש:

א. הרכיבים הליבתיים ימוקמו בצורה בולטת באתר / מערכת – לדוגמא, ניתן להשתמש בבאנר או אייקון גרפי בדף הבית של האתר/ מערכת המקשרת לרכיב.

ב. נתיבי הגישה לרכיבי הליבה יהיו הנגישים והידידותיים ביותר להגעת המשתמשים מכל מקום – לדוגמא, באמצעות שילוב הקישור ב"כפתורים החמים" של האתר המלווים את המשתמש לכל אורך האתר.

ג. אופן השימוש ברכיבי הליבה הינו פשוט, ברור וידידותי למשתמש, ללא הסחות או סרבולים בתהליך השימוש בו. לדוג' אם מדובר במילוי טופס או בתהליך רכישה באתר , התהליך יהיה מלווה באייקונים המכילים הסברים אשר ילוו את המשתמש בעת מילוי הפרטים וכך יהפכו את חווית השימוש לברורה וידידותית יותר. כל זאת, על מנת להעניק חוויה מיטבית למשתמשים תוך מתן מענה מלא לצרכי המשתמשים.

זיהוי הנתיבים הקריטיים:

במטרה לזהות את הנתיבים הקריטיים של הפיתרון, עלינו לענות בצורה הטובה ביותר על 2 שאלות מרכזיות:

1. לאילו מקומות באתר יקדישו המשתמשים את מירב זמנם בשימוש בפיתרון?

2. היכן אנו מעוניינים שהמשתמשים יקדישו את מירב זמנם בשימוש בפיתרון?

כאשר היעד המרכזי יהיה למעשה לענות על צרכי המשתמשים תוך מתן מענה ליעדים העסקים שלנו לשמם הקמנו את הפיתרון.


דוגמאות לנתיבים קריטיים נפוצים:

  • אתרי מסחר מקוון- ביצוע רכישה באתר

  • חיפוש - איתור מידע חיוני מתוך המאגר

  • אתרי שיווק- איתור מידע מרכזי אשר יסייע בקבלת ההחלטות של הלקוח ,אפשרות ליצירת קשר עם החברה ועוד

  • אתרי משאבי אנוש פנים ארגוניים – איתור מידע הקשור לזכויות והטבות העובד בארגון


טיפים ליישום נתיבים קריטיים:

  • מהירות הגישה - המשתמש יוכל להשתמש ברכיב הליבה תוך 2 קליקים

  • תכנון נכון של ארכיטקטורת וזרימת המידע:

    • יש לתכנן מראש שהנתיבים הקריטיים באתר יהיו אפקטיביים וידידותיים למשתמשים.

    • כמו כן, מומלץ לשרטט מראש את האופן הרצוי של זרימת המידע והפעולות המבוצעות בפיתרון. כך שבעת התכנון , יהיה ניתן לראות אילו דפים נוספים נדרש להוסיף, להסיר או לשנות באתר/ במערכת בכדי שהזרימה תתבצע בצורה חלקה.

    • לצורך תכנון נכון של זרימת המידע ודרכי הניווט באתר, מומלץ להכין דמואים מפורטים של הפיתרון אשר ידגימו את תהליכי הזרימה של הרכיבים הליבתיים הקיימים בו.

    • בעזרת הכנת הדמו יהיה ניתן לאתר בקלות את הדפים שעלינו לשנות או לזהות את השינויים ברכיב שעלינו לבצע על מנת לאפשר זרימה חלקה ואפקטיבית יותר.

  • שימוש בקישורים – יש לאפשר להגיע לנתיב הקריטי מכל דפי האתר / המערכת – כמו לדוגמא, קישור בתחתית עמודי האתר לדף יצירת קשר באתרים שיווקים.

  • שימוש בקישורים המעודדים לפעולה – הוספת קישורים כגון "למידע נוסף ", לרכישה" , לנושאים קשורים וכו'

  • תצפיות- ללמוד על צרכי המשתמשים באמצעות תצפית בזמן שהם מוצאים את מבוקשם באתר.

לסיכום, הגדרת הנתיבים הקריטיים באתרים ובמערכות מסייעת להגדיר מהו הפוקוס העיקרי של האתר / ישום ומשמשת אותנו לתכנון ובניית הפוקוס בצורה המיטבית, תוך כדי תמיכה ביעדים העסקיים שלשמם הם הוקמו.

留言


bottom of page