Making Numbers Count - סיכום ספר
- ד"ר מוריה לוי
- לפני 3 ימים
- זמן קריאה 5 דקות

הספר Making Numbers Count: The art and science if Communicating Numbers הוא ספר שיכול להיות לעזר ולתועלת לכל אדם בוגר ולא רק. הוא נכתב בשנת 2022 על ידי Chip Heath ו- Karla Starr. רבים מכירים את ספריהם המצוינים והמעשיים של האחים Heath, אם בנושא ניהול שינוי (Switch- סיכום >>), קבלת החלטות (Decisive- סיכום >>), השפעה (Made to Stick- סיכום>>), או חשיבותם של הרגעים (The Power of Moments- סיכום>>). ואכן, הספר הנוסף עונה על כל הציפיות.
הרעיון המסדר: אנשים לא מבינים מספרים, ובמיוחד לא מספרים קטנים או גדולים במיוחד. עם זאת, יש חשיבות למספרים, בין אם לטובת ההבנה או לטובת קבלת החלטות, ולכן יש למצוא דרך לתקשר יותר טוב, תוך תיווך המספרים לאנשים ותרגומם לשפה והקשרים קלים יותר להבנה.
הספר מציע מספר טקטיקות מרכזיות:
הטקטיקות השונות משתלבות זו עם זו, וניתן להפעיל אותן יחד כדי להשיג תוצאה מיטבית (ראו דוגמאות להלן).
סיכום זה כולל את הרעיונות העיקריים, אולם לטובת הפרטים והדוגמאות, ממליצה לקרוא את הספר כולו; גם מי שמבין במספרים (וחושב כנראה שגם האנשים האחרים כאלו), וגם אלו שחוששים מהמספרים. לא תתחרטו.
הימנעות
כאשר ניתן להעביר את המסר באופן אפקטיבי ללא אזכור מספרים, כך שמתקבלת ההבנה הנכונה ומתאפשרת החלטה מיטבית גם ללא המספר המדויק- עדיף.
דוגמה המוזכרת ממחישה באופן נהדר את הרעיון:
97.5 אחוז ממי העולם מומלחים. מתוך 2.5 האחוז הנותרים, 99 אחוז לכודים בקרחונים ושדות שלג. המים שאנשים ובעלי חיים יכולים לשתות הם רק 0.25 אחוז ממי העולם.
הצעה לדרך העברת המסר בדרך שאנשים ייטיבו להבין:
שערו שיש מולכם קנקן גדול מלא מים, ולידו 2 קוביית קרח. קוביות אלו מסמלות את המים הטריים בעולם. בני אנוש יכולים לשתות רק את טיפות המים המוגרות מהם כאשר הם נמסים לאיטם.
אין ספק שרוח המסר נשמרה ובאופן מדויק, אך לאנשים הרבה יותר קל להבין את משמעות הדברים.
יותר מידי פעמים, כאשר אנשים רואים סטטיסטיקות וריבוי מספרים, הם פשוט מדלגים, ואז לא מגיעים כלל למסר.
כיול ל... אחד
אנחנו מתקשים, כפי שכבר הוזכר להבין מספרים גדולים מאד.
ולכן- ככל שסכום כולל להישמע מרשים כי הוא "המון", אנשים לא מצליחים לתרגם אותו למסר ברור.
לדוגמה, במקום לדבר על מספר כלי הנשק הרב בארצות הברית:
יש מעל 400 מיליון כלי נשק בארה"ב.
כיילו לרמת הפרט:
יש יותר כלי נשק בארה"ב מאשר תושבים. כך שאפילו, אם כל איש, אישה, ילד, ואפילו תינוק היו בעלי נשק, עדיין היו לנו 70 מיליון כלי נשק נוספים.
הכיול לרמת היחיד יכול להיות בכמה דרכים:
מקרה טיפוסי
ממוצע (בכל משחק בממוצע...)
יום / אדם פרטני
ועוד.
מעבר לרמת היחיד מאפשרת, מעבר לתרגום הסטטיסטיקה למסר, לצבוע את המסר עם פרטים נוספים המאנישים את הסיטואציה ומקלים על ההתחברות של מקבלי המסר והבנתם את המסר (ראו להלן פרק המחשה ציורית).
לדוגמה:
ציון נשים בגיל 32 נשואות עם ילדים, יגובה בתיאור של אמא טיפוסית העוצרת אחרי יום עבודה ארוך ואיסוף הילדים, בחנות לרכישת מוצרים משלימים לטובת ארוחת הערב. המידע התיאורי יהיה, כמובן, מחובר להקשר של הסטטיסטיקה והמסר שמבקשים להעביר.
שימוש במספרים ידידותיים
מספרים ידידותיים הם כאלו שיותר קל לנו להבין אותם ולזכור אותם:
כאשר מעל 1, מספרים שלמים (ולא שברים)
מספרים מעוגלים (גם אם פחות מדויקים – למשל 300 ולא 314).
מספרים לא קטנים מידי, ולא גדולים מידי (כאלו שאנחנו יכולים להכיל ולהבין). הכי קל לנו להבין כשמדברים על מדרג של 1-5, ולא יותר מ 10.
הכול כמובן בהתאם לקהל היעד.
השוואה
כדי להקל על ההבנה, השוו את גודל המספר ומשמעותו לעולם תוכן שקהל היעד מכיר ומבין.
כדאי לקיים תהליך חשיבה מקדים על עולם מונחים ודרכי השוואה מתאימות.
כאשר מדברים לאוכלוסייה רחבה (שאין ידע על עולם התוכן הספציפי המוכר) השתמשו בבסיס השוואה של:
ערים מוכרות
חיות וממלכת הטבע
אברים מוכרים בגוף האדם
פירות, ירקות ומאכלים מוכרים
ועוד.
הספר מציע טבלת השוואה של גודל ביחס למאכלים שונים.
לדוגמה: 1 ס"מ >> אפון. 2 ס"מ >> בוטן.
בצעו את ההשוואה לעולם שמתאים לבצע לגביו השלכה.
לדוגמה:
במקום לדבר על
מהירות אבסולוטית של שימפנזה,
ספרו שהרצים האנושיים המהירים ביותר כיום בקושי משיגים שימפנזה ממוצעת.
בהשוואות:
השתמשו בממדים של זמן, כסף מרחב, מרחק, כסף, וכל דבר אחר שאנשים יכולים לדמיין בקלות (למשל צ׳יפס של פרינגלס).
המחשה ציורית
סייעו לאדם המקשיב לצייר במוחו את המסר:
הוסיפו פרטים המתארים את ההקשר
הוסיפו פרטים המאפשרים לדמיין את הפרטים כאילו המציאות מול עיניכם
דבררו את המסר; העצימו אותו
ספרו סיפור
השתמשו בדוגמאות ספציפיות המוכרות לכולם (פחית קוקה קולה למשל) חיות וברורות (vivid)
הדרן: הוסיפו גורם היוצר תחושת ״עוד יותר״: אפילו אם נוריד ממנו... עדיין הוא יהיה יותר מ...
דוגמה:
במקום- ספינת המשא מאד ארוכה
ספרו – דמיינו את מגדל האמפייר סטייס בלדינג; עכשיו חשבו על ספינה המוצמדת לו לאורכו. אם נצמיד כך את הספינה, היא תהיה יותר גבוהה ממנו; עד כדי כך היא ארוכה.
המחשה יכולה להיות גם פיזית (ביל גייטס ויתושי המלריה בהרצאת הטד), ווקלית או בכל פורמט אחר. השימוש באמצעי עזר, מעצים את ההמחשה. המחשה פיזית חשובה במיוחד כאשר אנחנו מתקשים להעביר להעביר את המסר בבהירות בעזרת מילים בלבד.
שימו לב: בהמחשות ציוריות אסור להגזים בכמות (רק לנקודות המפתח), בבחינת יותר זה פחות; גם אסור להגזים בסיפור (ושקרים סופם להתגלות והם פוגעים באמון כולו- מ.ל.).
תרגום לפעולות
המחישו על ידי תרגום לפעולות.
דוגמה: ייקח יומיים של הליכה רציפה כדי לשרוף את הקלוריות שב...
דברו על פעולה חוזרת, מספר פעולות או אפילו תהליך שלם כדי להעביר מסר בבהירות:
דוגמה: במקום- במכוניות... העוברות מבדקי איכות יש פגם אחד ל 3.6 מליון.
הציעו- תארו לעצמכם אופה שמכין כל לילה, במשך כל הלילה 5 ק״ג עוגיות שוקולד צ׳יפס כל פעם. עכשיו תארו לעצמכם אותו כך- מ 7 בערב עד 7 בבוקר, במשך 37 שנים. ורק פעם אחת יש בעיה בטיב העוגיות.
שימו לב: השתמשו באינטואיציה להבטיח קשר טבעי בין המשל לנמשל.
מסר רגשי ואישי
הוספת אלמנט של רגש לפעולות או למשמעות המספרים, מסייעת להנעה להסכמה או פעולה (בספר מובאות מספר דוגמאות מתוך סיפורה של האחות נייטינגייל ששינתה את היחס לטיפול הסיעודי בפצועים ולהשקעת תקציב לטובתם, בזכות הדוגמאות החיות, מעוררות הרגש).
השתמשו ברגשות קיימים: השוואה לנושאים שאותם אנחנו כבר מבינים, ולגביהם יש לנו תחושות מסוימות תעצים את קליטת המסר הרצוי.
דוגמה: נורא שמתים כל כך הרבה בסרטן- מהתקפי לב מתים אפילו יותר.
הרגשות יכולים להיות גם לנושאים טעונים פחות: כבד מ... גדול מ... וכו׳. זכרו להיצמד לרגשות קיימים (פיל כבד; קליפורניה היא מדינה גדולה).
שיח על משהו הקשור אישית לדוברים, או הפניה והשלכה עליהם- מוסיפה דרמה, מגבירה הקשבה, ותעצים את קליטת המסר.
דוגמה (לקהל המקשיב בכנס): במקום 20% מהאוכולסיה בעולם יכולה לחלות כל שנה ממחלקה נפשית.
אמרו: הסתכלו על היושבים כאן באולם. התחילו לספור 1,2,3,4,5. ושוב. ושוב. כל אחד חמישי בממוצע יחלה במחלת נפש השנה.
הפתעה
הסבירו את המדרג תחילה. אחר כך הוסיפו את הסטטיסיטקה שלכם.
דוגמה: חום של בן אדם ממוצע הוא 37 מעלות צלזיוס. מגדירים היפותרמיה ב 35 מעלות. לה היו... 20 מעלות כשהגיעה לבית החולים.
צרו ציפיות על ידי הסבר של נושא באמצעות מספרים (עיגון), ואז הוסיפו את הסטטיסטיקה או המספר שלכם, בדרך שמפתיע את השומע וממוטט את העוגן.
דוגמה: מסך המחשב הדק ביותר שהכרנו עד כה היה ברוחב משתנה בין ... ל... (הציפיה=העוגן); המסך החדש של מק, בחלק הרחב שלו ביותר,,, עדיין צר ב 30% מהכי צר שראינו עתה (השבירה).
אפשר גם לשאול את האנשים (אם אכן יכולים להעריך מה תהיינה התשובות), אחרי העוגן או אפילו במקומו, ואז להציע את המספר החדש עליו מדברים (מ.ל.).
מסר מורכב
להעברת מסר מורכב ניתן להשתמש במספר השוואות או המחשות המשתלבות יחד, ומייצגות מאפיינים שונים של התופעה עליה מבקשים לדבר.
חשוב שאכן:
הם ישלימו זה את זה ולא יחפפו.
השילוב יישמע טבעי למקשיב.
דוגמה לכך מופיעה בסוף פרק 1 המתייחסת לשתי סטטיסטיקות קשורות (מים לא מלוחים, ומים ברי גישה).
סיכום
הבנת מספרים, וקבלת החלטות מבוססות נתונים ומספרים, היא קריטית. לשם כך, מוטלת אחריות על ״בעלי המספרים״. מחובתם לגרום לאנשים להתחשב בהם. בספר הוצגו מספר כלים. השתמשו בהם וסייעו לכולנו לייצר לעולם טוב וחכם יותר. זה תלוי בנו.




תגובות