top of page
  • תמונת הסופר/תמיכל בלומנפלד שגיא

זה באמת משחק – איך מכניסים משחוק לארגון בצ'יק צ'אק

עודכן: 30 באוג׳ 2023


שורה של  דלתות

משחוק הוא נושא שכבר צריך פחות להציג. הערך שלו לארגון מתחיל להיות ידוע. אנחנו לומדים ומתפתחים תוך כדי משחק מילדות דרך נערות ולאורך חיינו הבוגרים, וכבני אדם אנו משחקים עוד מאז שקשקשנו על קירות המערה. משחקים תמיד היו ותמיד יהיו, כי הם צורך בסיסי ומרכיב מהותי בחוויה האנושית. ואכן משחוק בארגונים התחיל לתפוס תאוצה בעשור האחרון. ניהול הוא הקטר המוביל בנושא, כי זה כלי חדשני לגיבוש ולהעברת מסרים וידע בדרך מהנה ומחברת לארגון. היתרונות אם כך נהדרים אז איך זה שמשחוק אינו נפוץ יותר בארגונים ומה אפשר לעשות כדי ליהנות יותר מיתרונותיו?


כדי לענות על השאלה אשתף בגלגוליו של חדר בריחה לניהול ידע שיצרנו ב-רום. לפני שש שנים בערך בנינו חדר בריחה נייד שיכול להיכנס לשתי מזוודות ולהיות מורכב בזמן קצר. זה היה חדר "לפי הספר" - היו שם חידות מורכבות, פריטים ממותגים שקשורים לעלילה ותיבות עם מנעולים.

החדר זכה להצלחה ועדיין הגענו למסקנה שחדר בריחה על ניהול ידע חייב להיות חדשני ולכן - דיגיטלי. נפרדנו בצער מהחדר (החולצה הממותגת למשתתפים באמת הייתה יפהפייה...) ויצאנו לתהליך של בנייה, הפעם על המחשב. תוך השקעה רבה המרנו את החדר והחידות למסכים מעוצבים בנויים בHTML. החדר רץ מאז בהצלחה מספר שנים. בשנים האחרונות בנינו חדרי בריחה דיגיטליים מושקעים ומצליחים ללקוחות ועדיין הגענו למסקנה שכמות ההשקעה בבניית חדר בריחה דיגיטלי גבוהה למדי.

הבנו שצריך לייצר פתרון "רזה" שמשמר כמה שאפשר את היתרונות, אבל חוסך בעלויות. מסיבה זו בנינו מחדש את חדר הבריחה שלנו והפעם תוך שימוש בכלי מוכן (בחרנו ב-Genially ). הפלטפורמה מאפשרת לבנות חדרים באופן פשוט יחסית ועדיין לספק תוצר מרשים ואפקטיבי. לטעימה מחדר בריחה בפלטפורמה לחצו כאן>>

כל פעם שנפרדנו מפתרון שהשקענו בו רבות הרגשנו צביטה, אבל ההצלחה והיתרונות של הפתרון החדש היוו פיצוי ואישור שבחרנו נכון.

אז אם לענות על השאלה מקודם – משחוק לא נפוץ יותר בארגונים מכיוון שהוא דורש מיומנויות, משאבים והשקעה רבה, שלא תמיד זמינים לטובת פעילות שכזו.

ומבעיות לפתרונות...


מה ניתן לעשות כדי להעשיר את הפעילויות שלנו בפתרונות משחוק?

  1. התאימו את המשחוק למשאבים שברשותכם. עלינו להבין איזה פתרון אנחנו מחפשים - אם אנחנו רוצים פרויקט שיא של חדר בריחה מורכב ומושקע שנבנה במיוחד למידותינו, או האם ניתן להסתמך על פלטפורמות מוכנות דוגמת genially? האם נבנה גרסה רזה בעלת כמה חידות, או שנשקיע בסיפור מתוחכם ומורכב בו לכל שם יש משמעות, ודמויות בעלות מאפיינים מפורטים הרומזים לקלאסיקה רלוונטית.

  2. קחו בחשבון בתכנון פתרון משחוק את התחום בו הוא עוסק. למשל אם המטרה שלנו לעסוק בנושא מסקרן דוגמת ChatGPT ושימושיו בארגון, נוכל להשקיע פחות בפתרון המשחוקי כי הנושא עצמו מספיק "סקסי" ופעילות פשוטה יחסית יכולה להיות מעניינת דיה. למשל ניתן להכין חידה שהתשובה אליה טמונה בכותרת מאמר. המשתתפים יצטרכו לתרגל שימוש בChatGPT כדי לאתר את המאמר ולפתור את החידה.

  3. היו יצירתיים. זה טיפ שנכון תמיד, אבל היצירתיות שלנו נדרשת במיוחד אם יצרנו משחק פשוט יחסית. גם אם הפורמט "רזה", העולם עליו הוא בנוי יכול להיות עשיר. כך נעשיר את חוויית המשחק. שווה להשקיע בבחירת שמות משעשעים ובעלי משמעות לדמויות וסיפור רקע מעניין. למשל לגיבורת אחד החדרים שלנו קראנו "עו"ד פנינה פוארו" מה שמרפרר כמובן להרקול פוארו ומסייע למשתתפים להיכנס לעולם של בילוש ותעלומה.

  4. אל תפחדו לעשות Pivot. המונח, שלקוח מעולמות הסטרטאפ, מכוון לכך שלא נפחד לשנות כוון אם אנו מרגישים שהפתרון לא מתאים וכדאי לחפש דרך חדשה- גם אם כבר השקענו וכואב לנו הלב לזרוק לפח. ניתן להוסיף מונח מעולמות ניהול סיכונים של cut loss - ממש כמו בדוגמה שלנו על גלגוליו של חדר בריחה לניהול ידע.

  5. גם משחקים קטנים מייצרים חוויות גדולות. ברגע שמכניסים את המודעות והמיומנות ליצירת פתרונות משחוק לארגז הכלים, ניתן לשלב אותם במפגשי חברה, כנסים, הדרכות והרצאות. באתר wordwall יש מגוון פלטפורמות למשחקים, שניתן לבנות בפשטות ובמהירות כך שיכניסו עניין לכל מפגש.


לסיכום, משחוק הוא עולם שלם וניתן ליצור פתרונות מורכבים ויפהפיים, אבל ניתן להגיע לתוצרים יפים ואפקטיביים גם בהשקעה לא רבה. בהשאלה מהמשפט של המשוררת מאיה אנג'לו: "אנשים ישכחו את מה שאמרת ומה שעשית, אך הם לעולם לא ישכחו איך גרמת להם להרגיש", אפשר לומר שאנשים לא ישכחו לעולם איך גרמתם להם לחוות ולשחק.


אז למה אתם מחכים? לכו ליצור את פתרון המשחוק שלכם בצ'יק צ'אק.

bottom of page