מלחמות הבינה: מי ינצח בקרב בין ChatGPT ,Copilot ,Gemini ו-Claude?
- ענת ביילסקי

- 24 ביוני
- זמן קריאה 4 דקות
עודכן: 26 ביוני

בשנים האחרונות חלה קפיצה משמעותית בעולם הבינה המלאכותית, והיא כבר לא נתפסת ככלי טכנולוגי מרוחק השמור למהנדסים ומפתחים בלבד. כיום, כל אחד מאיתנו יכול לעבוד עם עוזר AI כזה, שמבין אותנו, עוזר לנו לחשוב, מסכם עבורנו מידע, מלווה תהליכים ואף משתלב באופן טבעי בעבודה היומיומית. בין הכלים הבולטים כיום נמצאים ארבעה שחקנים מרכזיים:
וCopilot של Microsoft
וChatGPT של OpenAI
וGemini של Google ו- Claude של Antropic. כל אחד מהם מספק גישה שונה לעולם האינטראקציה עם ידע, תובנות והחלטות.
מאז פרסמנו כאן בירחון ביוני 2024 את המאמר "קרב הטיטאנים של ה-AI: השוואה בין ChatGPT, Copilot ו-Gemini" שוחררו פיצ’רים מתקדמים נוספים בכל אחד מהכלים כדוגמת: חיפוש עמוק (Deep Search), עוזרים מותאמים אישית, Canvas ודומיהם. במאמר זה נבחן מקרוב את הפיצ’רים החדשים ונראה איך כל אחד מהם מוסיף עומק, נוחות ויעילות לעבודה עם ידע.
חיפוש עמוק (Deep Search): להבין את הכוונה
אחת ההתפתחויות הבולטות שניתן למצוא בכלים הללו היא היכולת לבצע חיפוש חכם ומעמיק המכונה “חיפוש עמוק" (Deep Search). כעת, במקום להסתפק בזיהוי מילות מפתח, החיפוש העמוק מאפשר למערכת להבין את כוונת השאלה, לפענח את ההקשר הרחב, ולעיין במקורות רבים כדי לספק תשובה מדויקת, עניינית ורלוונטית.
כך לדוגמה, ChatGPT בגרסה המקצועית שלו מסוגל לשלב בין קריאת מסמכים, סריקת האינטרנט וסיכום תובנות מורכבות, הכל בשפה טבעית ורהוטה.
וCopilot, לעומת זאת, עובד בתוך המערכת הארגונית. הכלי יודע לחפש בתוך מיילים, מסמכים, יומנים וקבצים, ולשלב את המידע לתובנות הקשריות המותאמות לארגון.
בגישה שונה, Gemini משלב בין מנוע החיפוש העוצמתי של Google, המספק גישה מהירה למידע עדכני מהרשת, לבין יכולות בינה מלאכותית שמבינות את ההקשר האישי של המשתמש. הכלי מאפשר לשלב בין מידע פרטי, למשל מ-Gmail או ,Google Docs לבין תובנות ממקורות פתוחים באינטרנט, ליצירת מענה מותאם, מקיף ורלוונטי.
לעומתם Claude מתמקד בקריאה וניתוח של מסמכים ארוכים ומורכבים, כגון חוזים, דוחות או מדריכים טכניים. הוא מצטיין בהבנת עומק, ניסוח מדויק ותגובה שקולה. בגרסאות המתקדמות קיימת אפשרות לבצע ניתוח של תכנים מקוונים, כולל קישורים שנמסרו ישירות על ידי המשתמש. עם זאת, Claude אינו כולל חיפוש אינטרנטי פתוח כמו ChatGPT או Gemini אלא מאפשר גישה מוגבלת לקישורים שמוזנים ידנית, ובדרך כלל תכונה זו זמינה רק למנויים בתשלום ורק באזורים מסוימים. לכן, כוחו העיקרי טמון בעיבוד מידע שהמשתמש מביא אליו ולא באיתור עצמאי של מידע מהאינטרנט.
חיפוש קולי: לדבר ולקבל תשובה
תחום נוסף שבו ניכרת התקדמות מרשימה הוא חיפוש קולי. במקום להקליד, פשוט מדברים עם המערכת והיא מבינה, מנתחת ועונה.
וChatGPT בגרסת GPT4o כבר מאפשר ניהול שיחה קולית של ממש. כמו עוזר אישי אמיתי, עם תגובות מהירות בטון טבעי.
גם החיפוש הקולי של Gemini מבוסס על Google Assistant ומציע חוויית שימוש קולית מדויקת ונגישה מהטלפון הנייד.
לעומתם, Copilot תומך בהפעלה קולית בעיקר דרך Teams או Cortana אך אינו מתמקד בשיחה קולית מלאה. גם Claude אינו תומך בדיבור בשלב זה, אך ניתן לחבר אותו לכלי זיהוי דיבור חיצוניים.
וCanvas: לוח העבודה החכם
לצד יכולות השיחה והחיפוש, אחד הפיתוחים המשמעותיים ביותר שנכנסו לעולמות העבודה הוא-Canvas לוח עבודה חכם ודינמי, המשלב יכולות תכנון, כתיבה, ארגון רעיונות ושיתוף עם כלי ה AI.
וChatGPT מציע כיום את יכולת ה- Canvas המתקדמת ביותר. מדובר בסביבת עבודה ויזואלית שבה ניתן לפתח רעיון לאורך זמן, לשתף תובנות, לערוך מסמכים בשיתוף פעולה ולקבל סיוע מהבינה המלאכותית בתוך הלוח. כמוהו גם Gemini מציע יכולות Canvas ללקוחות בתשלום, באמצעותן יכול הכלי ליצור מסמכים עשירים בתוכן, כמו הסבר מפורט על תוכנית עבודה, קוד, סיפורים, דוחות וכל דבר אחר שדורש עריכה איטרטיבית או פלט מורכב. המסמכים הללו מופיעים בצד ימין של המסך וניתנים לעריכה ושיתוף.
נכון להיום, Copilot אינו כולל Canvas עצמאי, אך מציע חוויות דומות במגוון כלים כמו OneNote, Loop
ו-Whiteboard, בהם הוא משתלב בהקשרים ארגוניים קיימים.
לעומתם Claude לא מציע כיום סביבת Canvas גרפית מובנית, אם כי ניתן לשלב את Gemini עם מסמכי Google Docs ולבנות סביבם זרימות עבודה פשוטות יותר.

שילוב יישומי בינה מלאכותית בפלטפורמות מסרים יומיומיות
חידוש נוסף הוא שהשימוש בכלים הללו לא נשאר בתחומי מערכות העבודה המסורתיות בלבד, והם מוצאים את דרכם גם לפלטפורמות יומיומיות. כך לדוגמה, ניתן להפעיל את ChatGPT דרך בוטים צד ג' ב-WhatsApp או לשלוח הודעות למספר טלפון ייעודי על מנת לבצע שיחה.
וGemini ו- Claude משתלבים באמצעות כלים חיצוניים, וניתנים לחיבור באמצעות Zapier או API ייעודי. גם Copilot, שאמנם אינו תומך באופן ישיר ב-WhatsApp, פועל היטב בסביבות שיח כמו Microsoft Teams.
סוכני AI: שלוש גישות שונות
לצד הכלים עצמם, פועלים כיום מספר מודלים חדשים של סוכני AI חכמים:
וChatGPT מציע את ה- GPTs: עוזרים מותאמים אישית שניתן לבנות לפי צורך מדויק, כולל גישה למסמכים, סגנון תגובה וכללים קבועים. הם מתאימים במיוחד לארגונים, יועצים ואנשי תוכן שזקוקים לעוזר עקבי ומדויק.
וGoogle מציעה את Gems: עוזרים חכמים שנוצרים תוך שניות לפי תיאור מילולי פשוט (לדוגמה, "עזור לי לנסח מיילים בעבודה"), מה שהופך אותם לנוחים במיוחד לשימושים קלילים ויומיומיים.
וMicrosoft, מצידה, מציעה את Copilot Agents: עוזרים שפועלים בתוך המערכות הארגוניות עצמן, מכירים את המסמכים, ההיסטוריה, התרבות הארגונית וההקשרים התפעוליים של המשתמש.
וClaude- בשלב זה אינו מציע סוכני AI.
חוזקות והתמחויות- מי מוביל במה?
כל אחד מהכלים שצוינו מצטיין בתחום אחר:
וChatGPT בולט ביצירת תוכן מותאם אישית, שיחה חיה, ויכולת שיתוף ב-Canvas.
וCopilot מוביל בעולם הארגוני: הוא יעיל, מוטמע במערכות Microsoft, ויודע לקצר תהליכים ולזהות צרכים מתוך הקשר.
וGemini מצטיין בגישה מהירה לאינטרנט, אינטגרציה טבעית עם Gmail ו-Google Docs, ובחוויית משתמש נגישה.
וClaude חזק במיוחד בהבנת מסמכים ארוכים, ניסוחים מדויקים, ושמירה על קונטקסט איכותי לאורך טקסטים מורכבים.
לסיכום- לא "מי ינצח" אלא "מה מתאים לך"
מעבר להשוואה בין הכלים עצמם, חשוב להבין כי כלים אלה תורמים לשינוי יסודי בעולם ניהול הידע. היכולות החדשות לא רק מפשטות תהליכים, הן משנות את מהות העבודה עם ידע. במקום לחפש, לשמור ולסכם מידע באופן ידני, העוזרים החכמים פועלים איתנו, בזמן אמת, בשפה טבעית, ומבצעים בעצמם חלק משמעותי מהעיבוד, הסינון והניתוח. תהליך שהתבצע בעבר רק ע"י מומחים, הופך כיום לנגיש לכל עובד, בכל מחלקה, בכל ארגון. לא מדובר רק בכלי טכנולוגי חדש, אלא בשותף מקצועי שמלווה את העובד בבחירה, ביצירה ובקבלת החלטות.
לכן, השאלה היא לא "מי ינצח" בקרב בין ChatGPT, Copilot, Gemini וClaude, אלא איזו מערכת מתאימה לצורך הספציפי שלכם. האם אתם יוצרים תוכן? עובדים בארגון מורכב? מתמודדים עם מידע טכני? צריכים עוזר פשוט וזמין מהנייד? כל אחד מהכלים האלו נותן מענה ייחודי, והשילוב ביניהם יוצר תשתית חכמה, רלוונטית ומתקדמת לניהול ידע בעידן הדיגיטלי.




תגובות