top of page
  • תמונת הסופר/תאלה פרלוב

שירותים מבוססי מיקום

עודכן: 31 בינו׳

שירות מבוסס מיקום (Location Based Services) הוא שירות הלוקח בחשבון את מיקומי הגיאוגרפי פיזי שבו נמצא המשתמש, על בסיס טכנולוגיה המזהה מיקום זה. ישנן טכנולוגיות שונות המאפשרות זיהוי נתוני מיקום של מכשירי טלפון נייד: GPS; אנטנות סלולר; נקודות Wi-Fi (תקשורת אינטרנט אלחוטית) וכתובות IP (פרוטוקול אינטרנט) – כל אלה מאפשרים באופנים שונים ליצור מעין מפה של האזור בו מצוי המכשיר הנייד ולזהות את מיקומו. עבור חברות הסלולר, זיהוי נתוני המיקום מאפשר לספק למשתמשים אפשרות שימוש במכשירי הסלולר לשם שיחה, הודעות SMS, גלישה, ולא רק אלא גם מתן שירותים מבוססי מיקום ופרסום ממוקד. בשנים האחרונות, הגידול בשימוש בסמארטפונים, לצד התפתחות טכנולוגיות זיהוי מיקום, הובילו לפיתוחם של שירותים מבוססי מיקום (LBS) ויצרו שוק ענק עבור יישומים חדשים בתחום הספקת מידע הרלוונטי למשתמש. שירותים מבוססי מיקום עושים שימוש במידע על מיקומו המשתמש במטרה לספק לו שירות העונה לצרכיו ברגע הנתון, החל משירותי מפות ותחבורה, חיפוש מסעדות, מקומות בילוי, "נקודות עניין" (Points Of Interest services), רשתות חברתיות ועוד.

אפליקציות מבוססות מיקום שימושיות הן לגולש והן למפרסמים השונים..

אפליקציות ניווט והתמצאות: כולנו מכירים את Waze, אבל יש אפליקציות ניווט נוספות רבות שמשרתות מטרות ספציפיות כגון אפליקציות לאיתור שירותים ומוצרים ספציפיים, ניווט באזורי תיירות. להלן כמה דוגמאות:

וWaze - שירות ניווט לסלולר בעל מאפיינים קהילתיים, מאפשר לנווט בארץ ובעולם עם ה-GPS ולצפות בדיווחי תנועה המועלים על ידי קהילת המשתמשים שלו. Google Map - אפליקציית גוגל מפות עושה שימוש בשירותי המיקום ומשתמשת בפיצ'ר של הGPS המובנה במכשיר. כך למשך אם תרצו לנווט ממקום למקום תוכלו להיעזר באפליקציה של גוגל מפות גם ללא חיבור לרשת האינטרנט.

המלצות ומידע על פי מיקום: אפליקציות של המלצות על מקומות ועל שירותים מקצועיים Yelp - אפליקציה פופולרית בקרב תושבי ארצות הברית העושה שימוש בשירותי מיקום. מאפשרת לאתר עשרות סוגים של בתי עסק, החל מהבנקים, בתי מלון ובתי קולנוע הקרובים אלינו. ניתן לבצע חיפוש קל ומהיר אחר שם העסק או סוג העסק, לראות אותם על המפה, לקרוא ביקורות גולשים ועוד, ללא כל שימוש ברשת האינטרנט. Yellow Pages local search – אפליקציה מאפשרת להגיע לכל איש מקצוע אותו אנחנו מחפשים בהסתמך על רשת הלוויינים ושירות ה GPS במכשירכם בלבד. אפליקציה נותנת ערך גבוה לגולשים בעת הצורך גם ללא כל חיבור לאינטרנט.

דייטינג ורשת חברתית מבוססת מיקום, טינדר (Tinder) היא אפליקציה סלולרית מבוססת מיקום. האפליקציה מאפשרת לשני משתמשים לתקשר זה עם זה, במידה והם מצאו עניין אחד בשני. השימוש הנפוץ ביותר באפליקציה הוא לצורך מטרות רומנטיות.

אפליקציות ביטחון: אפליקציות לביטחון אישי, כגון אפליקציה לקריאה לכוחות הצלה, או כאלו המשמשות את המצילים עצמם כדי לנווט במהירות ליעד. Reporty - אפליקציה מאפשרת ליידע כי אנו נמצאים במצב מצוקה. האפליקציה עושה שימוש במצלמת וידאו במקלט ה-GPS שבמכשיר, כך שהיא מעבירה במהירות מידע מפורט על המיקום של המשתמש ועל היקף הבעיה איתה הוא מתמודד. האפליקציה מתחברת לשירותי הצלה שונים וניתן להגדיר גם חברים ובני משפחה שיקבלו הודעה על מצב חירות, אם וכאשר זה קורה.

העתיד כבר כאן! בניגוד לשירותים העכשוויים שמבוססי מיקום, בעתיד יהיו השירותים מבוססי נתונים נוספים על המשתמש כמו, העדפות, גיל, כוונת ועוד. באמצעות איסוף של נתוני הגלישה באינטרנט, מובייל ושאר הערוצים הדיגיטליים ניתן יהיה לנתח מידית את כוונות המשתמש, ובשילוב הנתונים ההיסטוריים שלו, לספק לו שירותים בזמינות גבוהה ולהנגיש מידע רב עם שירותים מבוססי מיקום.

bottom of page