top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר מוריה לוי

הסוד טמון באנשים - סיכום ספר

עודכן: 16 באוק׳ 2023


עטיפת הספר

הספר הסוד טמון באנשים: על ניהול ומנהיגות, ובשמו המקורי- It's All About Who You Hire, How They Lead...and Other Essential Advice from a Self-Made Leader, נכתב בשנת 2012 על ידי מורטון מנדל בשיתוף ג'ון א. ברן. מנדל מוכר לרבים מאיתנו דווקא מעסקי הפילנתרופיה בהקשר למכון מנדל בראשו עומד.

הספר מפרט את תפיסת המנהיגות והניהול של מורטון מנדל, מיליארדר שבנה את הונו במו ידיו יחד עם אחיו, תוך שילוב ערכים של יושרה ופילנתרופיה. הסוד אמנם טמון באנשים, אך הם אינם המרכיב היחיד להצלחה.


מפת הספר:

מרכיבי ההצלחה


הספר הינו אוטוביוגרפיה (כתוב בסיוע סופר צללים) וכתוב בגוף ראשון. עם זאת, הוא מנסה להיות מדריך מעשי, וכולל על כן רשימות לא מעטות של המלצות בנושאים שונים. מטבע הדברים, סיכום זה מכיל רק את תמצית הדברים ואינו תחליף לקריאת הספר כולו.

בזמן הוצאת הספר, מנדל כבר חוגג 91 שנים. ועם זאת, כוחו עדיין במותניו, הוא פעיל, עובד וחיוני מעין כמוהו. בהחלט שווה ללמוד מאדם שכזה- גם עסקית ועוד יותר ערכית. קריאה מהנה.


מפת הספר

אנשים

אין ספק שאנשים הוא המרכיב הראשון והמשמעותי במשנתו של מנדל להצלחה.

הוא מטיף לבחירת האנשים המעולים ביותר- תוך ויתור על אנשים טובים למדי, וכמעט טובים. הוא ממליץ לחכות עד שיגיעו אלו, גם אם התהליך מתארך, ולהיפך, לגייס את המעולים הנקרים בדרך, גם אם אין עבורם תפקיד מוגדר פנוי כאשר הם נשכרים לעבודה. התכונות אותם יש לחפש באנשים (בסדר הרשום):

  1. אינטליגנציה

  2. ערכים

  3. להט

  4. מוסר עבודה

  5. ניסיון

העצה הטובה ביותר שלמד מפיטר דרוקר, שהיה יועצו במשך תקופה, כך כותב, הינה להציב את האנשים הטובים ביותר במקום בו נפתחת ההזדמנות הגדולה ביותר.

משמעויות נגזרות:

  • את האנשים שאינם יכולים לעמוד במשימה, ואינם עושים מאמצים להשתפר- יש לפטר

  • יש ליצור מקום עבודה נהדר ולשלם משכורות גבוהות כדי למשוך את המצוינים

  • יש להבטיח אתגר והישגיות

  • יש לתגמל

הארגון מורכב מסך אנשיו ומתרבות ארוגנית בה חיים. המאפיינים המרכזיים ביותר של אותה תרבות מומלצת הינם:

  • סטנדרטים מוסריים גבוהים; יושרה והגינות

  • מנהיגות חיובית

  • עמידה בעקרונות ותקשור עמידה זו

  • כבוד ואדיבות לפרט

  • נגישות הקשבה לפרט, ולא רק בדרג הכפיף הישיר

  • העמדת הפרט משפחתו בראש סדר העדיפויות של הארגון

שירות לקוחות

שירות לקוחות מצוין הינו המרכיב השני בהצלחה. שירות שכזה קל להצהיר עליו, אך לא רבים אכן מיישמים אותו הלכה למעשה.

מנדל מאמין שחברה יכולה להצליח אם היא מבססת את עצמה על עלויות נמוכות או על שירות לקוחות מצוין (ואז היא יכולה גם להעלות מחירים). הוא ביסס את הצלחתו על המודל השני.

פירוט התפיסה:

  • התמקדות במוצרים/ שירותים שהלקוח מתקשה להשיגם

  • מתן שירות מצוין ללקוח לאחר הרכישה. גם במקרים חריגים בהם נדרש להשקיע הרבה מעבר, שירות באותה רמה, וללא תוספת עלות

  • הימנעות מהנחות מחירים, שמשפיעות בדיעבד על הצורך להוריד את השירות כדי לעמוד במתח רווחים

  • מלאי שתמיד מספק

מעט עקרונות, אולם עמידה קפדנית בהם בכל מחיר.

חתירה למצוינות

מורטון מנדל מאד חד בהגדרת שיטות הניהול בהם הוא מאמין. אלו כוללות:

ניהול שוטף: א. עבודה לפי מדיניות ונהלים ברורים. ב. ניהול ישיבות מתוכננות ומנוהלות בקפדנות. ג. ניהול ריכוזי (בזהירות ניתן לומר- micro-management): - ישיבות עם עובדים מנוהלות מול סיכומים, נץונים, מטלות וסדר יום מוגדר. - המנהל עוקב אחר התקדמות משימות עובדיו מקרוב, וברמה מסוימת גם אחר משימות הדרגים שמתחת. ד. תשומת לב גבוהה לפרטים הקטנים. ה. התייעלות מתמדת בעבודה השוטפת. כאשר הכל מוגדר היטב, חש מנדל שהוא יכול לבזר את העבודה, בידיעה שתבוצע כפי שמצפה.

צמיחה: א. התקדמות והתפתחות מנישות שחסרות לחברה ולא השתלטות על נפח שוק על ידי רכישת חברות דומות. ב. אי רכישת מתחרים בגלל פערי התרבות. ג. רכישות קטנות והתפתחות מדודה, ללא צעדי ענק. כך גם הטעויות קטנות. ד. השתלטות על עסקים בעלי פוטנציאל, שלא הצליחו בגלל ניהול לקוי. ה. סבלנות רבה והבנה בביצוע רכישות. לעיתים, חזרה שוב ושוב לאותה חברה בהצעה לרוכשה, גם בהפרש של שנים.

שותפים וספקים: א. יחסים לטווח רחוק.

ניהול השינוי: א. כולנו יכולים לנהל שינוי. יש להאמין בעצמנו ובאחרים ולחתור לכך בכל מאודנו. ב. ביטחון עצמי ותחושת "אני יכול" תסייע לקידום והגעה למטרה.

תרומה

פרק זה של תרומה למגזר החברתי, אינו חלק ממשנתו של מורטון מנדל למצוינות והצלחה. ועם זאת, הוא חלק אינטגרלי מתפיסת עולמו, ותפיסת פעילותו, ומתואר על כן בהרחבה בספרו. את התרומה מכנה מנדל "הדלקת נרות" והוא מאמין בחשיבותה, ובחשיבות ניהולה בדיוק באותם אמצעים כמו אלו שבהם מנהל את התאגידים, כמפורט לעיל.

מנדל מאמין בכך שכל אדם צריך לשאוף להפוך את העולם לטוב יותר. יש לבחון, על כן, כיצד הכסף אותו תורמים משמש באופן הטוב והמועיל ביותר. כנגזרת מכך מתחייב, באופן טבעי, גם מעורבות אישית, ולא רק מעורבות כספית.

על עצמו ותרומתו מספר מנדל:

  • הוא נמשך לבעיות קשות שאין להם פתרון קל או קצר טווח. לכן הוא עוסק בחינוך, ניהול, מנהיגות ושיקום שכונות.

  • תרומה לטווח רחוק דורשת סבלנות. יש לוודא שיש התקדמות, אולם יש להבין שייקח לה זמן.

  • מנדל מערב אנשים בעלי יושרה גבוהה ביוזמות השונות אותן מקדם

  • מנדל מאמין בקידום מדעי הרוח, המוזנחים לעומת מדעים מדויקים, טכנולוגיה ורפואה.

מנדל מסכם את ספרו בפסקה שאותי הותירה נפעמת:

"אין בכוונתי לפרוש. עדיין יש יותר מדי דברים מרגשים ונפלאים לעשות, כל כך הרבה נרות להדליק, ועד דרך ארוכה בחיפוש אחר משמעות. הלפיד בידי, ואני מתכוון להחזיק אותו גבוה, ככל שאוכל- כל עוד אוכל."

bottom of page