top of page
external-file_edited.png

ויצרת - סיכום ספר

עודכן: 27 במאי



עטיפת הספר ויצרת

מבוא

הספר ״ויצרת״ הינו ספר שיצא ב 2025 על ידי זוג כותבים- הרב יובל אהלי שהינו איש חינוך ויוצר תוכן, והגב׳ שירה אליצור- יוצרת, מומחית ליצירתיות. פרסומת של הספר משכה את העין וגרמה לי להתעניין בספר. על הפוסטר תמונה של הספר שמשמש כמעצור לדלת, ומעין טיזר השואל את המשתמשים, איך עוד אפשר, לדעתם, לעשות שימוש בספר. היכולת של הכותבים, או יש לדייק ולומר, היוצרים, לצחוק על עצמם, ולאפשר לחשוב על הספר לא רק כספר לימוד, גרמה לי להבין שמדובר בספר מעניין שכתוב אחרת, וכולל אולי גם מסרים חדשים.

הספר שכתוב תחת מטפורה של הצמחת עץ ודן בשורשים, בדשן (זבל), באור ויתר מרכיבי הגדילה המשמשים להצמחת הרעיון. הדוגמאות והמקורות מגוונים, ומתייחסים הן למיטב הקלאסיקה, והן לארון הספרים היהודי.


עיקרי הנושאים המוצגים:

  • הנחות יסוד

  • החוסר כבסיס

  • פיתוח רעיון

  • דגירה

  • שיתוף

  • ייצוב

  • להמשיך הלאה


האם למדתי דברים חדשים? בהחלט כן; ולמרות שזה לא הספר הראשון שאני קוראת בתחום.

אז בינתיים הספר זמין רק בעברית, אך מקווה שגם זה ענין זמני, ובינתיים ממליצה גם למי שלא דובר את השפה העברית, לפחות לקרוא את הסיכום. שווה.


הנחות יסוד

  1. יצירתיות היא ״שריר״. משמעויות:

    1. כולנו יכולים

    2. חייבים לחזק אחרת נחלש.

  2. יצירתיות מחייבת אומץ: אומץ לחלום, אומץ לחשוב אחרת, אומץ לספר לאחרים.

  3. יש גבולות ליצירתיות; לא באמת ניתן להגיע איתה לכל מקום.

  4. יש חשיבות לתהליך ולא רק לתוצאה; הם גם משפרים את יכולתנו להגיע לתוצאה טובה, וגם בעלי ערך בפני עצמם.


החוסר כבסיס

החוסר מלמד על צורך בר שיפור.

קריטי, כדי להתניע תהליך שבסופו נחייך, ואנשים ישתמשו במה שיצרנו, לזהות ולזקק את החוסר.

ההעמקה בהבנת החוסר הכרחית כדי לבצע את הזיקוק. חשבו על רופא שיניים שמרחיב ומעמיק את החור לפני סתימה, או על גנן שמעמיק את הבור לפני שתילה.

העמקת החוסר, הבנתו, ואולי אפילו חיזוקו כחסר- הם תשתית ראשונה שתאפשר לגלות עוד שכבות ולעמוד טוב יותר על הצורך האמיתי של המשתמש הפוטנציאלי.

איך עושים את זה? לוקחים את הנושא הנתפס כחסר ושואלים אין סוף שאלות עליו ועל מהותו והשלכותיו.

וDisclaimer: הרבה עבודה הכרוכה בהעמקת החוסר; זה לא תירוץ לוותר או לקצר.


פיתוח רעיון

איתור ופיתוח רעיון יצירתי מחייב חשיבה לא מקובעת וללא גבולות. זו הסיבה שילדים טובים ביצירתיות.

כלים:

  • ביטול הגבולות

  • שאילת שאלות

  • חיפוש שימושים נוספים למרכיבים וחומרים שונים העומדים לנגד עינינו

  • שינוי תפיסת מבט ההסתכלות על המציאות

  • הפניית הקשב שלנו פנימה לתוכנו, במקום החוצה לעולם

  • תשאול והקשבה לילדים ולצעירים

  • משחקי אסוציאציות

  • הבנת הקופסה והתבניות בהם אנחנו נמצאים, לרבות יתרונותיהם; הבנת היתרונות והנסיבות בהם כדאי ואפשר לצאת מהקופסה

  • התבססות על פתרונות של אחרים, תוך הצעת ערך מוסף הלוקח אותן למקום וכיוון חדשים, רחוקים יותר

  • ניהול יומן רעיונות, זיכרונות ודימויים; סימון מילים מעניינות בתוכו

  • חשיבה הפוכה- הבנת התפיסות המנחות, וניסיון להיפוכם ככלי להגעה לרעיונות חדשניים

  • פריסת מרכיבים וניסיון לייצר מהם קשרים חדשים, גם ללא תוספת מרכיבים אחרים.


סביבה תומכת:

  • אנשים תומכים

  • מקום מאפשר

  • זמן

  • ספיגה של סרטים, יצירות, תערוכות, ויצירות אחרות

  • התחברות עם ״עצמי״


דגירה (incubation)

דגירה על הרעיונות, או הרעיונות למחצה, הם שלב, שלכאורה לא ברור, אך הוא מהותי להצלחה.

תפקידו לאפשר לאונה הימנית לפעול באופן תת מודע.

כדי שיצליח:

  • אל תינעלו על פתרון אחד סגור

  • אפשרו לעצמכם ״לשחרר״

  • עודדו חשיבה מסתעפת

  • אל תפחדו: אל תקפאו, אל תברחו ואל תילחמו

  • הכירו בכך שכישלון הוא חלק מהצלחה משמעותית. הוא לא שלילי כל כך, אלא עוד שלב בדרך

  • טפחו גמישות חשיבתית שמאפשרת לזוז הצידה ולצאת מהקופסה

  • וזכרו: לעיתים פשוט הקדמתם את זמנכם, והדגירה ארוכה משחשבתם, אך בבוא הזמן, הרעיון יפתיע בסביבה אחרת, בהקשר אחר ועם משאבים אחרים.


שיתוף

שיתוף עם רעיונות אחרים:

לעיתים, הרעיון לא יתפתח בעצמו, ודווקא חיבורו לחלומות, רעיונות, מיזמים ופעילויות קיימות, עם דגש על חיבורים לא שגרתיים, יכול להיות מה שיצמיח אותו לרעיון ומענה ייחודי.


שיתוף עם אנשים:

רעיון לא יכול להצליח אם הוא נשאר במגירה שלכם.

ראשית, על העולם להכיר בו כדי להשתמש בו.

שנית, אחרים יכולים לסייע מאד בכל השלבים של איתור הרעיון, הצעת כיוונים נוספים, ביקורת, זיקוק ועוד.

ושלישית, כאשר אנשים ישתמשו ברעיון שלכם, הם ייקחו אותו למקום חדש, רחוק ומעניין, שלא העליתם בדעתכם. חשוב לדעת לשחרר, ולא להתעקש על השארת הרעיון כמו שיצרתם אותו. כולם יפסידו מכך.


ייצוב

כדי שרעיון יבשיל לפתרון נדרשת יציבות במספר ממדים:

  1. יציבות של תהליך מובנה ומסודר (כפי שתואר לעיל) שמקדם את הזרע לעץ מלבלב.

  2. יציבות של נתונים ומידע עליו נשענים כדי לבסס את ההחלטות.

  3. יציבות של בעל הרעיון, בהובלת הרעיון וקידומו.


דגשים:
  • יציבות, כפי שתוארה לעיל, מעניקה את האפשרות לגמישות. כמו עמוד שדרה, שבעצם היציבות שלו הוא מאפשר לאדם להתכופף ולהזיז את עצמו בכיוונים שונים. מתוך שכך היא מאפשרת להתמודד עם שינויים, ויהיו כאלו, בין אם נרצה או לאו.

  • הערכים, העקרונות ואמונות היסוד שעומדות בבסיסו של הרעיון, הן עמוד השדרה המייצב של הרעיון ובעל הרעיון.

  • כדי שבעל הרעיון יהיה יציב, נדרש ביטחון עצמי. אך מדובר במעגל חוזר; היציבות בונה את הביטחון העצמי של המוביל הנדרש כדי להוציא לפועל את הרעיון החדש.


להמשיך הלאה

יצירה היא מסע. היא אמנם דורשת השראה, אך לא פחות היא דורשת תהליך, שגרה, התמדה, מחויבות וסבלנות.

תהליך היצירה היא תהליך מעגלי, שבו אנחנו תמיד בתהליך של יצירה; כל פסגה, מלמדת על פסגה נוספת- גבוהה ורחוקה יותר, ויעד חדש שניתן להגדיר.


סיכום

העולם הוא טוב, אך יש בו עדיין הרבה מקום לשיפור. יצירתיות כבסיס לשיפור העולם היא לא רק זכות; היא חובה. של כל אחד ואחד מאיתנו.


רוצה ללמוד עוד על חדשנות?

הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:

תגובות


bottom of page