top of page
external-file_edited.png

Contiguity - סיכום ספר


עטיפת ספר עם גרפיקה ייחודית, שם הספר מודגש במרכז

הספר Contiguity: Entagled Threads of Living and Learning שנכתב על ידי Alex Bennet הוא נוסף בסדרת הספרים על מושגים הקשורים בידע ולמידה, ומפרטים תפיסה כוללת סדורה הקשורה באותו מושג.

מהי צמידות (Contiguity)? אוסף של פרטים הנמצאים באותו מרחב או על ציר הזמן, וניתן להגדיר ביניהם קשר בעל משמעות. מדובר בפרטים שאינם קשורים, אלא סמוכים ואנחנו אלו שטווים ביניהם את החוטים- במוחנו, בתפיסותינו וברגשותינו.


נושאים מרכזיים המכוסים בספר:
  • מבוא- צמידות

  • אנשים:

    • האנושות

    • האדם

  • תהליכים:

    • למידה

    • חשיבה ביקורתית ויצירתית

  • טכנולוגיות:

    • בינה מלאכותית


בסיומו של הספר מוצעים כיווני חשיבה להעשרת מודל הצמידות תוך הסתכלות על דיסציפלינות נוספות ממדעי המוח ולא רק (דינמיקות של אנרגיה, תסבוכות קוונטיות ועוד). הסיכום לא כולל פרק מסכם זה שהבנתו מחייבת הכרה מעמיקה יותר של תחומים אלו.


מבוא

המונח צמידות דומה אך שונה ממונח הרציפות. צמידות עוסקת בקשרים בין פריטים צמודים או סמוכים, בין אם במרחב (מקום) או כסדרה של אירועים ותהליכים לאורך זמן.

בחינת סדרות או אוסף פריטים אלו יכול לסייע בהבנת קשרי סיבה-תוצאה, בראייה מערכתית משלבת על בסיס הפרטים הכלולים והקשורים, כמסגרת תפיסתית לקידום רעיונות על סמך ההשקה ביניהם ועוד.


מאפיינים מרכזיים:

  • שני צירים מרכזיים: מקום וזמן.

  • תצורות שונות: פיזית, מנטלית, רגשית או רוחנית.

  • אנושית- ברמת הפרט, קבוצה, חברה או גלובלית.

  • תפיסתית- ברמת פרקטיקה, תופעה, ועד דיסציפלינה מקצועית או תרבות כוללת.


אנשים

האנושות

השרשרת האנושית היא ביטוי לצמידות הן ברמת הזמן (התפתחות היסטורית) אך גם ברמת המקום (חברות אנושיות societies).


קשרים בשרשרת האנושית קיימים בכלל ממד אפשרי:

  • דפוסי הגירה של עמים

  • ניתוח אנתרופולוגי של תרבויות

  • ניתוח רוחבי של פילוסופיות חוצות תרבויות ומסורת.

  • ניתוח גנטי של מחלות המאפיינות קבוצות אוכלוסייה.

  • ניתוח קשרים בתוך חברות עסקיות. בהקשר זה ראוי לציין את The Fifth Disipline של סנג׳י הדן ביחס בין חזון אישי לכל אחד מעובדי החברה לבין החזון הארגוני הכולל.


האדם

מודעות

בנט נמנעת מלהגדיר מהי מודעות שלה יש הגדרות רבות והסכמה מועטה בין ההצעות השונות. היא מייחסת את המודעות לערנות שלנו, ולקשר בין המוח השכלי עם המוח הפיזי.

  • מאפיינים של המודעות:

    • מודעות היא תהליך ולא עצם (דבר).

    • המודעות שלנו היא יחידה מאוחדת וקוהורנטית, כאשר לכל תמונה למשל היא מייחסת במוח משמעות אחת.

    • המוח השכלי מבוסס מידע: הוא מסנן כל הזמן מידע המתקבל מהסנסורים הפיזיים.

    • עושר המוח השכלי ביכולת יצירת הקשרים (ההופכים בחלקם לקשרים פיזיים במוח) המצמצמים את אי הוודאות שבה אנחנו נתונים.

    • למודעות תפקיד חיוני בתהליכי הלמידה והזיכרון.

  • המודעות מחברת רוחבית (ציר המרחב של הצמידות) בין תחומי ידע ומידע שונים וכך מטפחת חשיבה יצירתית וחשיבה ביקורתית.

  • הזיכרון האפיזודי מאחזר חוויות אישיות מהעבר- חיבור אורכי (ציר הזמן של הצמידות), לרבות הקשרי זמן ומקום ומאפשר לנו לייצר תחושת התקדמות אישית.

  • רגשות הם מרכיב יסוד במודעות שלנו המשפיעים על איך אנחנו תופסים את העולם ומתממשקים אתו. ושוב גם כאן הצמידות (בציר הזמן) משחקת תפקיד משמעותי לגבי איך אנחנו תופסים את חוויות ההווה ויוצרים ציפיות לעתיד. הרגשות, על הציר הרוחבי יוצרות קשרים בין היבטים שונים בחיינו, יחסים מקצועיים, חברתיים, משפחתיים והתייחסות לעצמנו, ומייצרת נרטיב קוהרנטי המעשיר את התמונה הרגשית ההוליסטית שלנו כלפי העולם.

  • תפיסת הזמן שלנו במודעות היא דינמית ומאפשרת אינטגרציה חוזרת ונשנית של חוויות העבר ותוכניות לעתיד המאפשרות לא רק תמונה קוהרנטית אם כי גם למידה מעבר וקבלת החלטות טובה יותר בהתבסס על אלו.

  • ברמת מדעי המוח, הקשרים הפיזיים ממחישים כיצד המוח יכול לתפקד באופן מאוחד וכיצד הצמידות מאפשרת את התופעה של אינטגרציה בין רשתות הקשרים השונות, תוך יצירת גשרים בין מערכות הקשרים השונות.

  • גם את הקשר בין ערנות ושינה ניתן לראות כמערכת רוחבית ואורכית של צמידות כאשר נושאים בהם אנחנו מתחבטים במהלך היום בעודנו במצב של מודעות, מתקשרים עם רעיונות שעולים במוחנו בעת שינה, תוך יצירת מרקם עדין ומורכב גם יחד.


המוח

  • צמידות של המוח (mind) מתייחסת ל-איך שמחשבות, תחושות ותפיסות שלנו (perceptions) מקושרות יחד באופן קוהרנטי לניסיון.

  • התפיסות הן הבסיס. עקרונות הגשטלט מסייעים להבין כיצד אנחנו מקבצים ומפרשים את המידע החזותי והופכים אותו למידע: (1) דמיון (2) קרבה (3) השלמה מוחית של חורים המאפשר קישור פריטים לצורה (4) רצפים (5) רקע (6) סימטריה (7) פריטים הנעים במשותף (8) ניסיון העבר.

  • מוחנו מייצר אשליה של רצף; הרצף הוא התוצאה- רעיון הצמידות הוא מה שמאפשר אותה, בין על ציר הזמן ובין על ציר המרחב.

  • וQualia היא פילוסופיה העוסקת בתכונות כפי שנתפסות בתודעה הסובייקטיבית שלנו. התפיסה היא המכלול המובנה מאוסף פריטים שהמוח מחבר יחד מהתודעה תוך חיבורן לתופעה. כל פעם שאנו נתקלים במשהו מהעולם החיצוני, אנחנו משווים אותו לתופעות הקיימות שבמוחנו הקשורות דרך רשתות בזכות צמידותן. פעולה חוזרת ונשנית זו בונה בנו את היכולת לחבר, אך גם להבחין.


זהות

  • אחת המטרות המשמעותיות של התודעה היא לקשור את החיים שלנו לסיפור קוהרנטי של העצמי שלנו. בניית הנרטיב של סיפור חיינו הוא תהליך דינאמי המתעדכן כל העת בהתאם להתנסויות אישיות, רגשות, תרבות, השפעות חברתיות, קשרים, גידול, צמיחה והתפתחות, אתגרים, שינויי חיים, משוב, מדיה, מידע ועוד.


מרכיבים אלו נמצאים בממשק תמידי זה עם זה (צמידות), ומהווים את הקלט לתפיסה שלנו את עצמנו, כאשר זו מתחברת עם התכונות והניסיון שלנו (Qualia). כל אלו בונים את הזהות האישית שלנו בעולם.


החיים בעולם

  • ניתן להגדיר חיים בצמידות בגישה שלנו לחיים כשילובים בין שני ממדים:

    • תחומים: (1) ניסיון (2) קשרים ויחסים עם הזולת ו- (3) צמיחה אישית משתלבים עם תפיסתנו את עצמנו ביחס לזמן

    • זמן: (1) עבר- מה למדנו שהביא אותנו עד היום (2) הווה- איפה ומה אנחנו עושים היום ו- (3) עתיד- החזון של איפה אנחנו רוצים להיות.


הסתכלות על ככל אחד מ 9 השילובים של תחום וזמן תאפשר לאתר דפוסים המחברים בין הפריטים השונים; דפוסי הצמידות. גישה אינטגרטיבית זו מקדמת צמיחה אישית מתמשכת, שבה התנסויות חדשות תורמות להמשך פיתוח קשרים עם הזולת, ואלו מעשירים את הצמיחה האישית. תהליך רוטיני שכזה, המשלב את הניסיון-יחסים-צמיחה מתחזק את המומנטום האישי והמקצועי ומבטיח הרמוניה ותאימות לערכים ולשאיפות שלנו תוך יצירת זרימה (flow).

  • לחיות בצמידות כולל היבטים קיומיים (existential) וחווייתיים (experiential): בעוד ההיבטים החווייתיים מתמקדים בזרימה וקוהרנטיות של בפעילויות היומיומיות; הממדים הקיומיים מתעמקים בשאלות יסוד של תכלית, זהות ומשמעות.


יחד הם מאפשרים חיים מספקים ומאוזנים, מאפשרים גישה כוללת לפיתוח אישי ומקצועי בחיים.


תהליכים [מבוססים ידע]

למידה

  • בעולם החדש והמתפתח יש היגיון רב ברעיון של צמידות בהקשר של למידה. מדובר בגישה בה מידע חדש מתקשר ומשפיע על ההבנה של נושאים נוספים.

  • למידה מתמשכת היא למידה רציפה שבה אנחנו הופכים את הלמידה לדרך חיים דרך (1) חיפוש ידע וכישורים באופן מתמיד בחיים (2) לולאות משוב ו- (3) למידה דרך ערוצים ומדיות מגוונים ושונים (ראו סיכום ספר: למידה אינסופית).

  • למידה בצמידות, לעומת זאת, עוסקת בהבניה לוגית של חוויות חינוכיות כך שכל נושא נלמד נבנה על נושאים שנלמדו שקדמו לו. גישה זו מדגישה את (1) הקישוריות- בין תחומי הלמידה כך שאכן יתמכו אלו באלו, (2) השילוביות- למידה רב תחומית וצמצום הגבולות בין תחומים סמוכים, (3) רלוונטיות- בניית תוכנית הלימודים כדי לייצר רלוונטיות בין הרעיונות השונים הנלמדים ואפשרות לקישור מעשי ישים, ו- (4) מיקוד- העמקה בתחומים הקרובים הנלמדים, במקום רוחב ופיזור.

  • למידה בצמידות מתקשרת לחיפוש דפוסים אסוציאטיביים במוח; שניהם מדגישים את הקשרים הטבעיים בין פיסות מידע שונות, אך הם לא מקבילים זה לזה- דפוסים אסוציאטיביים במוח מייצר את היסודות ללמידה בצמידות, וזו מבנה באופן אסטרטגי את התוכן כדי למנף תהליכים קוגנטיביים וטבעיים לשיפור שימור הידע ולשיפור ההבנה.

  • מאפייני למידה בצמידות:

    • קישוריות מובנית- בין תחומי הלמידה בדרך המבטיחה הגיון ורלוונטיות.

    • אסוציאציות מחוזקות- חיזוק האסוציאציות הטבעיות כתוצאה מהתכנון מובנית.

    • הבנה הוליסטית- עידוד הלומד להסתכל על המידע בדרך מתכללת הוליסטית.

    • מוכוונת יישום- הבטחת סמיכות וצמידות בין התחומים בדרך שמאפשרת יישום מעשי.

  • למידה בצמידות, כאשר מיושמת באופן מודע בהקשרים חינוכיים, משמשת כגשר בין תוכנית מתוכננת ומובנית ליכולתו הטבעית של המוח לבצע את האסוציאציות וליישם את צמידות הלמידה הלכה למעשה.

  • למידה בצמידות משפיעה לא רק על מה אנחנו לומדים, אלא על איך אנחנו תופסים ומשלבים את תהליכי הלמידה.

  • כדי לקדם יכולות למידה בצמידות לטובת ההתפתחות האישית, יש לאמן ולקדם את המיומנות של:

    • פיתוח סקרנות

    • טיפוח מודעות

    • מינוף מגבלות להזדמנויות

    • שיקוף עצמי

    • איזון בין יכולות ואתגרים

    • אימוץ הלך רוח צומח (Growth Mindset)

    • מינוף חכם של טכנולוגיות.


חשיבה ביקורתית וחשיבה ויצירתית

  • למידה בצמידות, כפי שתואר לעיל, משמשת כמתודה עוצמתית לטיפוח הן של חשיבה יצירתית, והן של חשיבה ביקורתית. זאת, על ידי הבטחה בדרך הלמידה, שהלומדים יוצרים גובלן עשיר של ידע מקושר בדרכים מגוונות וחדשניות.

  • למידה בצמידות מפתחת כישורי חשיבה ביקורתית - קבלת החלטות מבוססת מידע, ניתוח תלוי הקשר, זיהוי דפוסים וקשרים, בערעור על הנחות היסוד ובפתרון בעיות.

  • למידה בצמידות מפתחת כישורי חשיבה יצירתית- יצירת דפוסים והשלכות של עולמות תוכן שונים, ניתוח ועוד.


טכנולוגיות

בינה מלאכותית

  • הערות מקדימות בדיון לגבי יכולות הבינה:

    • הגישה לנושא זה זהירה ביותר.

    • האמור מתייחס לידוע כיום, אך יש לבחנו עם ההתקדמות והפריצה של יכולות בינה חדשות.

    • הגדרות של קונספטים שונים יודעו מלכתחילה לבני אדם, ולכן על פי ההגדרות הבינה מוגבלת. עם זאת, כדאי לבחון את הנושאים באופן רחב יותר ולא לבטל את היכולת על בסיס טכני.

  • מודעות:

    ישנו ויכוח האם לבינה מלאכותית יש מודעות. ברור שבהתאם להגדרות הנוכחיות, אין מודעות, אך אם לסכם את הכול במשפט אחד- יש בהחלט סימולציה טובה מאד של הבינה המלאכותית ביחס לבינה האנושית.

    הבינה המלאכותית יודעת ברמות שונות לחקות ולהציע יישום מקביל כר כיום למרכיבי המודעות השונים.

    להלן דוגמאות:

    • מודעות אישית- עוזרים אישיים.

    • התנסות סובייקטיבית- זיהוי תמונה תלוי הקשר.

    • כוונה ורצון- מכוניות אוטונומיות.

    • מוסר ואתיקה- זיהוי שאילתות לא מוסריות ואי מתן מענה.

    • טווח רגשות- הצעת מענים אמפתיים.

    • הבנה ואינטרפרטציה- תרגום תלוי הקשר של תכנים במעבר בין שפות.

  • צמידות במערכות בינה מלאכותית:

    צמידות חיונית בפיתוח מערכות בינה מלאכותית. היא מאפשרת:

    • שיפור הבנה תלוית הקשר

    • טיפול סדרתי בנתונים

    • שיפור זיהוי דפוסים

    • שיפור למידה

    • יצירת קוהרנטיות בממד הזמן

    • ישימות לבעיות מהעולם האמיתי.


לסיכום:

יישום של עקרונות צמידות מאפשר לרשתות בינה מלאכותית, כמו גם לדיסציפלינת המודעות והלמידה להציע מענה עשיר יותר, עמוק יותר, מענה הגדול מסכום חלקיו.

רוצה ללמוד עוד על בינה מלאכותית?

הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:

Comments


bottom of page