top of page
external-file_edited.png

כשכולם מנצחים – איך להפוך מומחי תוכן לשותפים אמיתיים להצלחה

עודכן: 27 ביולי


שני אנשים מנתחים טקסט על גבי מסך גדול, מצביעים על קטעים מודגשים. הסצנה מתרחשת במשרד, כאשר לוח כתיבה (קליפבורד) נראה ברקע.

ניהול תוכן מתייחס למכלול הגורמים המרכיבים מידע בערוצים דיגיטליים והופכים אותו לשימושי, ולתהליכים הכרוכים בתוכן, לדוגמה: כתיבה, עריכה, הזנה, עיצוב הטקסט, יצירת קישורים, עדכון והחלפה.


מערכות לניהול תוכן הן תשתיות דינמיות התלויות בראש ובראשונה במומחי התוכן. עבודתם של מומחי התוכן משקפת את החיבור הקריטי בין הידע הקיים בקהילה המקצועית ובין האפשרות לעשות בו שימוש אפקטיבי.


תפקידיו העיקריים של מומחה תוכן כוללים:

  • יצירת תוכן איכותי בתחום המומחיות שלו.

  • בדיקה ואימות המידע - וידוא שהתוכן שנכתב בתחום שלו הוא מדויק ועדכני.

  • מתן ייעוץ והדרכה - שיתוף בידע המקצועי שלו עם אחרים.

  • מענה על שאלות והסברים בנושאים שבתחום מומחיותו.


מי הם מומחי התוכן ולמה חשוב לדעת לעבוד איתם?

מומחה תוכן הוא לא רק "אדם שיודע הרבה", אלא שחקן מפתח במערך ניהול הידע. הוא נבחר לרוב מתוך תחום עיסוק מקצועי בארגון, מהווה אוטוריטה מקצועית בתחומו, ומחזיק באחריות מתמשכת על כתיבה או עריכה של הידע המקצועי, עדכונו והנגשתו באתר.


מומחה התוכן אחראי על העלאת ידע חדש או מתן אישור להעלאתו, תיקוף תכנים קיימים, מתן מענה למשוב של משתמשים, והובלת השיח המקצועי בתוך סביבת הידע הדיגיטלית.


ללא שותפות אמיתית עם מומחי תוכן, אתרים מקצועיים יאבדו רלוונטיות וערך, התוכן עלול להתיישן והמטרות הארגוניות בבניית האתר לא יתממשו.


איתור מומחי תוכן

בחירת מומחי תוכן חייבת להיות מושכלת. לא כל מומחה מקצועי יוכל לשמש כמומחה תוכן. מעבר לידע מקצועי ולניסיון, מומחה תוכן נדרש לזמינות, לכישורי תקשורת טובים, להכרה מקצועית מצד עמיתים, לגישה חיובית לשיתוף בידע ולאוריינות טכנולוגית.


כדאי לכלול בהגדרות התפקיד את הנושאים הבאים:

  • ידע מקצועי עדכני- מומחיות מקצועית המוכרת על ידי מנהלים ועמיתים בתחום.

  • כישורי כתיבה ועריכה מקצועיים, יכולת לתרגם רעיונות ותהליכים מורכבים לתוכן נגיש, תוך שמירה על טון וסגנון המתאימים לארגון באופן כללי, ובפרט לקהל היעד שהוגדר.

  • זמינות- יכולת להקצות משאבי זמן לכתיבה, לעריכה או לתיקוף התוכן.

  • אוריינות טכנולוגית-

    • יכולת להשתמש במערכות לניהול תוכן, במקרים בהם מומחה התוכן נדרש גם לנהל את התוכן באתר.

    • פתיחות לשימוש בכלי בינה מלאכותית באופן ביקורתי, ותוך מודעות לכללי אתיקה ואבטחת מידע.

  • גישה חיובית וכישורי תקשורת טובים.


בבניית התפקיד כדאי להגדיר תחומי אחריות ברורים, לדוגמה: כתיבת תוכן ועדכונו, מתן תגובה למשוב של משתמשים, יוזמה לפיתוח תכנים חדשים, פרסום ותקשור התכנים. אם התפקיד לא פורמלי, מומלץ להוסיף תגמול כספי או סמלי, והכרה תקופתית מצד מנהלים, לשם ביסוס האחריות והמחויבות לתפקיד.


אתגרים מרכזיים בעבודה עם מומחי תוכן

עבודה עם מומחי תוכן טומנת בחובה אתגרים. לדוגמה: חווית התפקיד כ"נטל" נוסף שאינו מתוגמל, פער בין שפת כתיבה מקצועית שבה המומחה נוהג להשתמש לבין השפה ה"פשוטה" והתמציתית הנדרשת באתר כחלק מהנגשת הידע למשתמשים, פערים בין המומחיות המקצועית האישית של מומחה התוכן ובין צרכי הידע בפועל.


יש לקחת בחשבון גם מאפייני אישיות של מומחי התוכן העלולים לבוא לידי ביטוי בעבודה עימם, לדוגמה: מתחים ורגישויות הנובעים מחילוקי דעות עם מנהלים באשר לאיכות התוכן, צורך לעמוד בלוחות זמנים, היעדר יכולת לקבל ביקורת, תחושת בעלות על התוכן, היעדר הערכה והוקרה מצד מנהלים, רגשות תסכול וכעס הנובעים מכל אלה.


כדי להתמודד עם אתגרים אלו, מומלץ לשקול לשלב כלים מבוססי בינה מלאכותית שיסייעו למומחה התוכן, לדוגמה: שימוש במחוללי תוכן לניסוח מחדש של תכנים מקצועיים מורכבים, באופן תמציתי ובהיר ולפי עקרונות "חוקת כתיבה", סיוע בהבניית התכנים באתר, זיהוי תכנים חסרים או כפילות בתכנים, הטמעת מערכות לניתוח השימוש בתכנים, העשויות לסייע בהבנת תכנים מבוקשים, שימוש בסוכני בינה מלאכותית ייעודיים לתחום ניהול פרויקטים: סיוע בניהול שגרות כתיבה, ניהול זמן, בנית תוכנית עבודה לכתיבה.


אפשר להציע למנהלים להיעזר בכלים ניהוליים, לדוגמה: יצירת סביבת עבודה בריאה ונעימה, מרחב בטוח לטעויות, זמינות למומחי התוכן, פיתוח אמפתיה לתהליך הכתיבה, הקשבה פעילה לסוגיות העולות ממומחה התוכן, הבנת חשיבות ההכרה בעבודה טובה.


כדאי לשלב את מומחי התוכן גם בהיבטים הטכניים הקשורים באיפיון ופיתוח האתר, ולקיים עימם מפגשים סדירים להעלאת סוגיות הקשורות לתוכן, לניתוח סקרי משתמשים, לניתוח משובים ועוד. מומלץ ליצור מנגנון להכרה בתרומתם, לדוגמה: סימון שם הכותב, פרסום תקופתי, רכישת מתנות סמליות.


סיכום

רבות כבר נכתב על מומחי תוכן, גם באתר שלנו: Rom Knowledgeware, אולם הנושא ממשיך להיות מרכזי.

עבודה נכונה עם מומחי תוכן מחייבת הבנה מערכתית שמדובר בשותפות אסטרטגית לארגון, ולא רק שירות טכני. ללא שותפותם, האתרים יהיו חסרי משמעות.

כדאי להשקיע במיפוי נכון של מומחי תוכן, להגדיר כישורים וזמינות, להגדיר תפקיד רשמי הכולל הכשרה, תמיכה ותגמולים. שימוש בכלי AI יקל על ביצוע התפקיד, יסייע בהתמודדות עם אתגרי התפקיד, בתכנון הכתיבה, בזיהוי פערים ובניהול התוכן, ובכך יאפשר לרתום יותר שותפים.

הפיכת מומחי תוכן לשותפים אמיתיים היא חלק מרכזי בהנגשת הידע המקצועי ושיפור תהליכי עבודה, ומהווה גורם הצלחה ומנוע ליצירת ידע חדש וחדשנות.


מקורות:

רוצה ללמוד עוד על כתיבה ועריכת תוכן?

הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:

תגובות


bottom of page