top of page
  • תמונת הסופר/תמשכית רובינשטיין

חיפוש מבוסס הקשר – הדור הבא של הפרסונליזציה

עודכן: 9 במרץ 2023

אחת השורות האהובות עלי בשיריו של מאיר אריאל היא : "הדלתות מנחשות אותי ונפתחות לי מעצמן". היום הטלפון הנייד מנחש אותנו ופותח לנו דלתות. נניח שאני מחפשת מסעדה לאכול בה עם חברה. חיפוש של הביטוי "מסעדה איטלקית" נראה לכאורה כללי מידי, אך למעשה, GOOGLE יידע להתאים את התוצאות לצרכיי ולהציע מסעדות שנמצאות בסביבתי – תוך שימוש בטכנולוגיית זיהוי המיקום, מסעדות שכבר ביקרתי באתריהן בעבר – על בסיס היסטוריית החיפושים שלי, וכולי. השימוש הנרחב ביכולת זיהוי המיקום במובייל תורם רבות לנו המשתמשים – הוא מאפשר לנו לא רק לאתר מסעדות הסמוכות אלינו, אלא גם את הדרך המהירה ביותר להגיע אליהן (כיצד להתחמק מהפקקים או מתי יגיע האוטובוס לתחנה). בחיפוש עסקים מסוימים גוגל אף יידע להתריע בפנינו כי עכשיו זו שעת העומס, ואולי כדאי לנו להגיע במועד מאוחר יותר, או לגשת לסניף אחר, הנמצא אף הוא בסביבתנו. גם העסקים מרוויחים מהטכנולוגיה הזו לא מעט, בתנאי כמובן שהם מנצלים נכון את היכולות האלו. בנוסף לדחיפה של פרסומות בגוגל בהתאם למיקום המשתמש, עסקים יכולים לשפר את ניהול הזמנים שלהם לאור ניתוח שעות העומס. חברות בתחומי התקשורת או התשתיות יכולות אף הן להיעזר בטכנולוגית זיהוי המקום. למשל, חברות המעסיקות טכנאים שמגיעים לבתי או משרדי הלקוחות, יכולות לזהות את מיקום הטכנאי בכדי להציג לו תקלות אזוריות או מקומיות בעת ביקורו במקום התקלה (תקלות אופייניות או תקלות בזמן אמת). כבר באפריל שעבר חזה העיתונאי אהרון פרידמן במאמרו " The Future Of Search Engines Is Context", כי העתיד של מנועי החיפוש הוא בחיפוש מבוסס הקשר. כלומר, התאמת תוצאות החיפוש לצרכי המשתמש בזמן החיפוש. לא מדובר רק בפרסונליזציה של חווית המשתמש אלא בצעד הבא – התאמה למשתמש מסוים ברגע מסוים ובמקום מסוים. לאחרונה טבעה גוגל את המונח: "micro moments" רגעים בהם אנשים פונים לטלפון הנייד שלהם על מנת ללמוד, לקנות, לצפות או לגלות משהו. באותם רגעים המשתמשים מצפים לקבל את המידע הרלוונטי ביותר עבורם, ועל כן נדרש חיפוש מבוסס הקשר. על גוגל לנחש את כוונת המשתמש בעת החיפוש. המעבר לשלב הבא של חיפוש מבוסס הקשר דורש יכולת שליפת והתאמת נתונים ממספר מקורות. נחזור לדוגמת המסעדה. נניח שמותקנת במכשירי אפליקציה של כרטיס אשראי מסוים. מנוע החיפוש יציע לי מסעדות בסביבתי שמציעות הנחות לבעלי כרטיס זה. אם ביומן מופיעה פגישה באותו ערב בירושלים, יוצעו לי מסעדות גם שם. אם יש במכשיר אפליקציה של דיאטה תוצאות החיפוש יכללו מסעדות איטלקיות המציעות תפריט דיאטטי. ברגע שאנחנו מאפשרים את החיבור הזה (ומוותרים במידת מה על פרטיותנו) אנחנו מאפשרים לאפליקציות השונות לנחש אותנו, את רצוננו ואת כוונתנו. כיצד ניתן ליישם זאת בעולם ניהול הידע? כפי שכתבה אלה אנטס בגיליון אוקטובר של 2Know, זה הזמן לפורטל ארגוני במובייל. מדובר בפלטפורמה מתקדמת (וכמעט מתחייבת כיום) לקידום התקשורת הפנים הארגונית. לארגונים המטמיעים פתרון כזה כדאי לבחון שימוש ביכולות החיפוש מבוסס הקשר במובייל על מנת להציע לעובדים שלהם את חווית השימוש המיטבית.


bottom of page