top of page
  • תמונת הסופר/תוידיה פריה ריו

להיות או לא להיות מנהל ידע - זאת השאלה

עודכן: 1 בפבר׳ 2023

הידע משתנה תמידית ודרישות השוק הדינמיות מבקשות שהידע הארגוני - מוצרים, שירותים, שווקים, תהליכים, טכנולוגיה, מבנים, תפקידים ומערכות יחסים - ישתנה בעקבותיהן. ברגע שאתה חש שהצלחת לזהות דפוס, נוצר שינוי, הדפוס הישן מחליק מבין אצבעותיך ודפוס חדש נוצר. לכן, כדי להישאר בתחרות ואולי אפילו כדי לשרוד, ארגונים צריכים להבין את חשיבות הניהול המובנה של הידע הארגוני.

השוק המתהווה, הוביל לצמיחת דור חדש של בעלי מקצוע: "מנהלי ידע", אולם מעט מאוד אנשים מבינים את דרישות התפקיד וקיימת לגביו עמימות רבה. מאמר זה ידון אפוא ביתרונות ובחסרונות של קריירה בתחום ניהול הידע.

למרות שאינך המלט, ההחלטה להיות או לא להיות מנהל ידע היא שלך בלבד.


מדוע לא להיות מומחה ידע

  • קצב העבודה לעולם לא יפחת - להיפך, כפי הנראה תשקיע 50 שעות ויותר בשבוע ואף תשתוקק לכך שהיו לך יותר שעות זמינות. אם אתה מעוניין להתחמק מעבודה קדחתנית או להתחבא עד הפרישה, זו אינה העבודה בשבילך.

  • לעולם לא תתעשר - אל תצפה להעלאה גדולה בעקבות קבלת העבודה החדשה. הארגון שלך בודאי יתחבט בסוגיית התשלום זמן מה בשעה שהוא מתמודד עם שכירת עובדים בעלי רמות שכר שונות, המגיעים ממקומות שונים בארגון.

  • לא תהפוך לבוס הגדול - אף אחד לא ינופף מעל מצחך המזיע או יגיש ענבים לפיך. תצטרך להסתמך על יכולת ההשפעה שלך ולא על התואר או על עובדיך, כדי שדברים יעשו.

  • לא כולם ישמחו לראותך - אם אתה מצפה שמנהלי פרויקטים ומחלקות יברכו אותך ואת כלי ניהול הידע שבאת להנחיל להם, בזרועות פתוחות, תחשוב שנית. סביר להניח שתיתפס כאיום, לפחות בהתחלה. בעיקר תיתפס כאיום בעיני אלה האחראים על התהליכים שאתה מציע באדיבות כה רבה לתקנם.

  • תצטרך להתמודד עם מספרים - לא, אין צורך להתחיל משטר אימונים בדרכך להיות גאון סטטיסטי, אך ניתוח נתונים הוא חלק גדול מהמקצוע ולא כזה שניתן להתחמק ממנו. אם מידע זה זורע בליבך פחד, אולי כדאי שתשקול קריירה שונה.

  • לא תוכל להתחבא מאנשים – אם אתה חולם על ישיבה במשרד ועיבוד נתונים כל היום, זו אינה העבודה בשבילך. למרות שפעילות עיבוד הנתונים בהחלט צורכת זמן, אתה תהיה בקשר עם אנשים מכל דרגי הארגון ותבלה יותר זמן בשטח מאשר מאחורי שולחנך.

  • לא תצליח אישית לחסוך לחברה 10 מיליון דולר- פרויקטים של ניהול ידע הם מאמץ צוותי ולא אישי, תתרגל לכך שלא הכול סובב סביבך. בד"כ יש צורך בביצוע מספר פרויקטים לאורך תקופת זמן של מספר שנים, על מנת להגיע לשורשי הבעיות הארגוניות. אז אל תמהר עדיין לקנות את גלימת הסופרמן.

  • לא תצליח להתחמק מעמיתים מעצבנים- בדרך כלל אחד מהפרויקטים שלך יערב תחום בו אתה בעל ניסיון והוא גם יתבצע במחלקה בה אתה כרגע מועסק. לא רק שלא תצליח להתחמק מהעמיתים המעצבנים, הם גם כפי הנראה יהיו בצוות שלך.

  • לא כל הבעיות שלך יפתרו באורח פלא - מערכת ניהול ידע אינה שרביט קסם בעל פתרונות לכל בעיות הארגון. מתקשה לווסת בין עבודה למשפחה? מתייסר לגבי משמעות החיים? ניהול ידע לא יפתור נושאים אלו, אך לפחות יהיה לך הרבה פחות זמן לחשוב עליהם...

  • הביקוש למקצוע אינו גבוה- כשימאס לך מעבודתך, תיווכח כי ניהול ידע היא נישה מצומצמת והצעות העבודה אינן זורמות כל יום.

אם עלתה במוחך המחשבה "קדימה, בואו תגידו לי מדוע כן כדאי לי לקחת את העבודה" החלק הבא הוא בשבילך:


  • לעולם לא תשתעמם - בעוד שהמסגרת הכללית נותרת זהה, כל פרויקט מערב אנשים חדשים, נושאים חדשים, ואופן תפעול חדש של אותם כלי ידע . תצטרך להתמודד עם בעיות טכניות, תרבותיות וניהוליות, בהן מעולם לא נתקלת (או אף רצית להיתקל) בעבר. אתה תעמוד במרכז פעילות סוערת, ולא תבין איך חמישים שעות שבועיות חלפו ביעף. בקיצור, לא יהיה לך זמן להיות משועמם.

  • תפקידך יהיה בעל אופי משמעותי - אם הארגון שלך עושה את זה בצורה מקצועית, פרויקטים של ניהול ידע יהיו קשורים ישירות לפעילות העסקית. בחירת צבע הקירות בשירותים, בהחלט לא תהיה חלק מהגדרת התפקיד שלך. אתה תעבוד על דברים שיכולים ליצור שינוי משמעותי בארגון.

  • הנראות שלך תהיה גבוהה - מאחר שפרויקטים של ניהול ידע הם בעלי חשיבות אסטרטגית, מנהלים מהדרג הבכיר בדרך כלל יבחנו את התקדמותך. אם הפרויקט שלך מספיק מצליח, ייתכן שאף תיקרא להציגו בפני הבוס הגדול. במהרה תהיה מוצף בהזמנות מצד מנהלים בחברה ולא תיתפס כאיום. זהו צד מלהיב של העבודה ולא יחלוף זמן רב בטרם תתחיל להופיע על הרדאר הארגוני.

  • תוכל לרכוש מיומנויות חדשות - התפקיד מאפשר לך הזדמנות פז ללמוד מיומנויות חדשות כגון שיטות לפתירת בעיות, כלים לשיפור תהליכים וכו'. תלמד כיצד להציג תוצאות בשפתם של המנהלים הבכירים. ובאמת, כיצד אתה יכול לוותר על ההזדמנות להימנות עם קבוצה קטנה של אנשים שמרגישים בנוח עם ניתוחים סטטיסטיים? רק תחשוב כמה ההורים שלך יתרשמו..

  • תרחיב את אופקייך- פרויקטים לניהול ידע נוטים לחצות מספר מחלקות או תהליכים בארגון. אם מעולם לא הסתכלת מעבר לנישה הקטנה שלך בארגון , עכשיו זו ההזדמנות שלך. ללא קשר לשאיפות הקריירה שלך, ניסיון מסוג זה לא יכול להזיק.

  • תהפוך לבעל השפעה - כדי להצליח בעבודה זו לא מספיק להיות עובד חרוץ ומוכשר, תצטרך לגרום לדברים להיעשות על ידי הנעת אנשים אחרים. חלק מהאנשים לא יהיו נלהבים כמוך לגבי הפרויקט, אך אתה תשפר את מיומנויות ההשפעה וניהול השינוי שלך לבלי הכר. למרות שלא יהיו לך פתרונות לכל הבעיות, יהיו לך פתרונות לגבי רבות מהבעיות שחברי הארגון נתקלים בהן.

  • תתוגמל כראוי - למרות שאתה לא צריך לצפות להעלאה גבוהה עם התחלת העבודה (וכמובן שאתה עושה זאת בשל אהבת המקצוע ולא עבור הכסף, נכון?) מרבית הארגונים נוטים לתגמל את מנהלי הידע בבונוסים או אופציות למניות. גם אם לא תקבל הטבות אלו, לכל הפחות אתה יכול לצפות להיות מקודם למשרה בכירה יותר, עם סיום ה"שירות" בשטח.

  • תגביר את סיכויי הקידום שלך - עם כל הניסיון והחשיפה החדשים הלו , תהפוך להיות בעל סיכויי קידום גבוהים יותר בארגון. מישהו צריך הרי להיות מנהיג עתידי פוטנציאלי מדוע לא אתה ?

  • תגדיל את הביטחון התעסקתי שלך - בשעה שנראה שאף משרה אינה בטוחה בימים אלו, פחות סביר שהחברה תפטר את אלו שעושים עבודה המשפיעה ישירות על האסטרטגיה העסקית ושהיא השקיעה כסף רב לצורך הכשרתם. הגדלת הביטחון התעסוקתי שלך היא צעד לא רע בכלל.

  • במהרה תהפוך להיות האדם המבוקש ביותר- מרבית הארגונים מבינים שאינם יכולים עוד להתעלם ממילות המפתח "ניהול ידע" והם עוסקים בחשיבה והטמעה של הנושא. החדשות הטובות עבורך: קיים מחסור במנהלי ידע שעשו זאת והביאו תוצאות. במהרה תהפוך לבעל מקצוע מהמבוקשים ביותר בשוק.

פיתוח תהליכי ניהול ידע אינה משימה פשוטה. היא דורשת זמן, כוח אדם ומגוון רחב של משאבים. יחד עם זאת, היתרונות הגלומים בה עולים על החסרונות. למנהלי הידע יש הזדמנות פז לעזור לארגונם לעבור מדפוס חשיבתי מכני וליניארי המאפיין את העידן התעשייתי, לתפיסת עולם המונחית על ידי תגליות בתחומי הטכנולוגיה וההתנהגות האנושית.

עצתי היא שתבחן בכנות את עצמך, את האינטרסים שלך, ואת הגורמים המניעים אותך . קרא שוב את הרשימות שמעלה ובחן את תגובתך. אם היא "נשמע מלהיב" , "התפקיד הזה הוא בדיוק עבורי", אז החלטתך צריכה לנטות לטובת קריירה כמנהל ידע. במקרה כזה צא לדרך ובהצלחה.


bottom of page