להיות מובילה בעולם העסקי - סיכום ספר
- ד"ר מוריה לוי
- לפני 21 שעות
- זמן קריאה 7 דקות

הספר ״להיות מובילה בעולם העסקי- כך תעשי את הבלתי אפשרי, תעשי את זה בעצמך ותעשי את זה עכשיו!״ (You Are a Mogul) נכתב על Tiffany Pham בשנת 2018.
מוגול הינו איל הון, אישיות רבת עוצמה בעולם העסקי.
למרות ש ״מוגול״ קשור בהגדרתו בעושר (איל הון), השימוש במונח זה בספר מטרתו לכוון להיות פורץ דרך. להיות בעל חשיבה עצמאית המאפשרת, תוך מיצוי החוזקות והתשוקות האישיות, לשבור כל תקרת זכוכית, ולתרום לעולם טוב יותר.
הספר אומנם נכתב על ידי אישה, בראייה פמיניסטית כדי לגרום לנשים להאמין בעצמן וכדי לתת להן כלים לקדם את עצמן בעולם העסקי, אולם אני סבורה שהוא מתאימה לא רק לנשים אלא לכל מי שרואה את עצמו כמיעוט כלשהו, ובעצם- גם לאחרים.
הסופרת מגוללת את סיפורה האישי, ותוך שכך מציעה עקרונות ומתווי פעולה שהובילו אותה להצלחה ולשיאים אליה הגיעה היא (בין היתר וכבר בשלב מוקדם- אחת מ 30 הנשים המשפיעות מתחת לגיל 30).
נושאים עיקריים:
ספוילר- אפשר ב 24 שעות ביממה, אבל תבנו על לישון מעט. מעט מאד.
בהחלט למדתי. ממליצה גם לכם; בלי קשר למגדר שלכם.
זיהוי התשוקות האישיות
זיהוי תשוקות אישיות מתאפשר כאשר אנחנו מצליחים למצוא דמויות שמעוררות בנו השראה וללמוד מהם וממעשיהם.
זיהוי התשוקות האישיות שלנו אינו תמיד תהליך כל כך פשוט כפי שהיינו מצפים:
נדרש שלא נסתפק בסטטוס קוו ואזורי הנוחות בהם אנו מצויים;
נדרש שנאמין בעצמנו וביכולתנו להגיע הרבה מעבר למה שאי פעם חשבנו.
הוא כורך בחובו מעבר דרך כישלונות;
הוא מחייב חתירה קדימה, גם כשנכשלים, בלי להתעסק יותר מידי ברחמים עצמיים ו ״ליקוק פצעים״.
טיפים:
אל תתקבעו; היו גמישים; היו פתוחים לשינויים.
השקיעו יותר מהנדרש; הרבה יותר; כל פעם.
זהו הזדמנויות קיימות; צרו לבד הזדמנויות נוספות. אל תחכו להזדמנות מושלמת, כי לא תמיד זו תגיע. זכרו שהזדמנויות יוצרות רגעים מכוננים שיסייעו לכם לקפוץ קדימה הרבה יותר מהר.
היו מוכוונים להשגת המטרה של זיהוי התשוקות; סמכו על תחושות הבטן שלכם כדי לדעת אם הגעתם.
אמונה עצמית ברעיונות שלנו
כדי להצליח להיות ״מוגול״ אנחנו חייבים שיהיו לנו רעיונות משלנו, כאלו שבעלי משמעות ומסייעים לקדם את העולם. אבל... זה לא מספיק.
נדרש שנאמין ברעיון שלנו ולא נפחד להיות עם רעיון עצמאי; אם יש לנו רעיון חדש, אז כנראה אין מודל אחר לחיקוי עם רעיון דומה- פשוט צריך להיות חלוצים!
נדרש שנהיה מוכנים להשמיע את קולנו, גם אם אנחנו מניחים שלא כולם יתלהבו;
נדרש לדעת להתמודד עם דעות קדומות והתנגדויות שתושמענה, ולא תמיד בעדינות.
טיפים:
אסור לנו לתת לגיל צעיר שלנו להפריע בביטחונו בצדקת הדרך.
לימודי תואר שני במנהל עסקים יכולים לסייע ביצירת הביטחון בעצמנו, כמו גם בהשמעת הקול וביצירת הזדמנויות למחיקת אי שוויון.
הומור יכול להיות כלי להתמודדות עם התנגדויות על רקע גיל/מגדר או כל גורם סטריאוטיפי מעכב אחר וככלי להתמודדות עם ה ״פיל שבחדר״.
חשוב ועוזר ללמוד ולהתאמן על דיבור לפני קהל והעברה אפקטיבית של מסרים.
חשוב לשמור על מסרים עקביים ועל תקשורת עקבית החוזרת על המסרים שוב ושוב. בסוף זה יצליח.
פיתוח מיומנויות דרך מקום העבודה
פיתוח מיומנויות הוא עניין מתמשך, ואחת הדרכים המרכזיות לקדם אותו היא דרך מקומות עבודה שונים.
מתוך זיהוי התשוקות (פרק לעיל) ניתן להגדיר מטרות ומיומנויות שיש לפתח כדי להצליח להשיג את המטרה.
בחירה של מקום העבודה צריכה להתייחס לשאלה המרכזית: אילו מהמיומנויות שעדיין אין לי אוכל לפתח כאן?
גישה זו פחות מקובלת, שכן מקומות עבודה מחפשים אנשים עם ידע, מיומנויות וניסיון, וגם אנו כאנשים יכולים לנטות לרצות לעבוד במקומות בו אנחנו יכולים לממש את היכולות שכבר קיימות- אך הסתכלות שכזו לא תקדם אותנו לגדול. עדיף שלא לבחור מקומות עבודה ״קלים״, אלא כאלו שיעזרו לנו לבנות עוד אחת מאותן מיומנות שחסרות לנו כדי להפוך ל ״מוגול״ עתידי.
ולמה שיקבלו אותנו? אין הבטחה לכך, אך תמיד יש גמישות. ותמיד אנחנו מגיעים עם חלק מהידע/ מיומנויות/ ניסיון, כך שיש בסיס טוב להתחלה.
טיפים להתקדמות בתוך מקום העבודה, ולעיתים גם כמקפצה החוצה:
תמיד לבצע יותר. בכל משימה, בכל מטלה, לעשות כל מה שביקשו- ועוד קצת מעבר.
לאמץ גישה לוחמנית שלא מוותרת עד שמשלימים את השגת המטרה, גם אם נדרשת תושייה, נדרש מאמץ ונדרש להתמודד עם אתגרים ומכשולים שבדרך.
לגלות איזו מיומנות מייחדת אותנו ושתגרום לכולם לפנות אלינו להסתייע ביכולתנו.
להיות יזמים ותמיד להציע רעיונות חדשים, או כיווני פעולה חדשים.
לבקש קידום בארגון. אם נחכה שיציעו לנו, נחכה יותר מידי.
יצירת קשרים
יצירת קשרים עם אנשים אחרים היא מפתח משמעותי להצלחה.
קשרים עם מובילים בשוק
יש ליצור קשר עם המודלים שלנו לחיקוי.
אפשר לשלוח מייל פנייה ל 50 אנשים מובילים בתעשייה שבה רוצים לעסוק, להביע עניין במה שהם עושים, ולבקש לשמוע על זה. מומלץ לכלול במייל גם הצעה ל 15 דקות כוס קפה יחד במקום הקרוב למקום עבודתם או מגוריהם, עם שתי חלופות נוחות אפשריות (call to action). לסיום כדאי כמובן בקצרה לספר על עצמנו.
כדאי למצוא דרך להציע להם עזרה מקצועית, שלא בתשלום, ומעבר לשעות העבודה.
עזרה מקצועית יכולה להיות בחיבור לגורם נוסף, השגת הזדמנות לפעילות עסקית, כתיבה, הפקה או כל פעילות אחרת. פעילות שכזו יכולה לסייע לנו בפיתוח מיומנויות חדשות (ראו לעיל), יכולה לייצר עניין (אם העבודה הרגילה אינה מלהיבה דייה), אך בעיקר היא בסיס ליצירת אמון עם אותה דמות וזרז לקידום ההתפתחות האישית שלנו.
נכון- מפחיד לצאת מאזור הנוחות שלנו ולפנות לאנשים שכאלו, אך אין כאן באמת סיכון. ואם יתעלמו או יסרבו- פשוט לא ללוקחים ללב וממשיכים הלאה.
שיתופי פעולה
נכון לנצל כנסים, אירועים ופעילויות משותפות כדרך ליצירת קשרים חדשים ולהעמיק קשרים קיימים.
כולנו יודעים זאת, ו Pham מציעה גישה חדשה:
לחפש בקשרים אלו הזדמנויות ליצירת שיתופי פעולה שיוכלו להתפתח לחברים ובהמשך אולי גם לשותפים עתידיים.
גם כאן רלוונטי לפעול מחוץ לשעות העבודה (תזכורת- יש 24 שעות שלמות כל יממה- מ.ל.), הן במפגשים והן ביוזמות ושיתופי הפעולה.
אל תחכו ליוזמות של אחרים- ייזמו אתם, והציעו לאחרים להצטרף אליכם. כולם ירוויחו.
וגם: שיתופי פעולה ויוזמות רלוונטיות גם לקידום ארגונים ללא מטרות רווח. חשוב מכל כך הרבה סיבות.
שותפים
צריך שותפים. לעולם אל לנו ליפול במלכודת ולחשוב שלבד נצליח להגיע מאד רחוק.
עולם השותפים כולל:
שותפים כספיים- משקיעים
שותפים עסקיים- לאחריות וניהול החברה
שותפים מייעצים- לרבות רשמיים (ועדה מייעצת), צוותי חשיבה, או יועצים אחרים (בתשלום וחברים)
שותפים למשימה- עובדים
ושותפי השפעה- משפיעני רשת ואחרים.
השותפים נותנים לנו תחושת ביטחון ומצמצמים את נשיאת העול לבד. הם משמשים כקבוצת תמיכה. הם נותנים מענה למה שאנחנו פחות טובים בו (וכן- יש דברים שלעולם נהיה פחות טובים בהם). הם מסייעים ליצירת האימפקט. בקיצור- הם עוזרים להצלחה.
לעיתים נדרש לאזור אומץ לבקש מאנשים שיהיו שותפים שלנו. אך, כפי שעובר כחוט השני לאורך הספר כולו- האומץ משתלם, וזו עוד דרך לגדול.
התנעת פעילות עסקית עצמאית
הגעה ל ״מוגול״ עוברת דרך יזמות ופעילות עסקית שאנחנו מובילים.
טיפים:
אפשר להתחיל מחדר השינה בבית; אפשר להתחיל כעבודה צדדית מעבר לשעות העבודה. אך צריך להרגיש מתי הזמן הנכון לאזור אומץ ולהפוך את היוזמה לפעילות עסקית ראשית שלכם. כדאי וצריך לסמוך על התשוקה ועל היכולת שהרעיון יצליח מתישהו גם כלכלית. אם לא כן- לא נוכל להמריא.
כשמפתחים מוצר / שירות חדש, לא לחכות שיהיה מושלם. תמיד צריך לשחרר אותו לעולם, גם אם יש רעיונות נוספים מה יהפוך אותו ל ״עוד יותר מוצלח״.
אנחנו לא יכולים להרשות בעל תפקיד ייעודי מומחה לכל אחד מהתפקידים בפעילות. אנחנו צריכים להפשיל שרוולים וקחו על עצמכם גם תפקידים ומשימות נוספים- אין משימה שמתחת לכבודנו.
מתחילים בקטן וגדלים בהדרגה. לא משקיעים כספית מעבר למה שיש לנו.
לוקחים פעילויות עסקיות ראשונות גם ב ״חצי חינם״. פעילויות אלו יהוו כרטיס ביקור עבורנו לפעילויות הבאות בתשלום מלא ויפה, בין אם אצל לקוח זה, או אצל אחרים.
פועלים כדי להפיק את המירב מכל יום ויום. בוחנים בסוף יום מה הצליח ומה פחות, איפה ואיך נדרש להשקיע לקראת מחר.
ניהול חברה מבוססת ערכים
פעילות עסקית מיושמת דרך חברה. חברה פירושה עובדים ומשימות וניהול כספים, אך חברה משמעה גם תרבות ארגונית.
אנחנו צריכים וצריכות ליצור חברה עם תרבות ארגונית מבוססת ערכים, שאנשים ירצו לעבוד בה, ואנחנו נהיה גאים להוביל. Pham משתפת בערכים אותם היא בחרה לשים במרכז (ונראה שכולנו נזדהה איתה):
נדיבות, חמלה והבנה של הפרט
אין הפרדה בין חיים אישיים למקצועיים- עובדים הופכים להיות חברים
תקשור ושקיפות מקסימליים
חשיבה מחוץ לקופסה
שיתופי פעולה ושותפויות- חוצות חברה ועם גורמים מחוץ לחברה (פרק יצירת קשרים לעיל).
חגיגת הצלחות
התאמה תרבותית של העובד הפוטנציאלי לחברה היא חשובה, וכדאי שנתייחס אליה כפרמטר בבחירת עובדים חדשים.
שיווק
אנחנו חייבים לשווק את הרעיון/ פיתוח/מוצר/שירות/פלטפורמה שלנו.
בכל שלב בהתפתחות, בכל הזדמנות ובפני כל מי שמכירים.
לטובת מה? להכל- תמיד נצטרך משקיע, שותף, עובד, לקוח, משתמש או כולם יחד.
איך? כשאנחנו משווקים כדאי-
להשתמש בטכניקה של סיפור סיפורים; לספר על התפתחות החזון והשאיפה לפיתוח משהו ייחודי
לחבר לחזון בעל משמעות גדולה יותר מאשר הצלחה עסקית
לשתף בנתוני הצלחה או שימוש שכבר קיים
ליצור תחושת חרדת החמצה (עדינה) למי שלא יבחר
להיות נלהבים; לא רק להעביר את הידע
להיות אישיים; לשתף באוטנטיות על עצמנו
הממד האישי
כדי להיות יזם ולהפוך ל ״מוגול״ חייבים להקריב.
קודם כל מקריבים זמן; הרבה זמן. ישנים פחות. משקיעים זמן בו זמנית גם וגם (גם לארוחה וגם לפגישה תוך כדי; גם לספורט ואולי גם להגעה לעבודה באותו הזמן; ועוד).
מנהלים שגרת יום צפופה של קימה מוקדמת, ספורט, התחברות, אוכל (לא מוותרים- אבל ניתן לשלב בפגישות), משרד, שיתופי פעולה, אירועים חברתיים ומשפחה, עדכון לקראת מחר ושינה.
זורמים עם קשיים, אך לא מוותרים על התפקוד ובנועם.
לא נבהלים מ ״לא״. אנחנו צריכים להיות מוכנים לשמוע תגובה שלילית. גם כי לא כולם מעוניינים; גם כי אולי לא מעוניינים בנו; וגם- כי לעיתים ה ״לא״ הוא פשוט ״לא כרגע״.
פשוט הולכים הלאה.
וPham לא מתחמקת מהשאלה הקשה של זוגיות ואהבה. שותף אמיתי הוא כזה שיש לו גם חלומות, הוא לא מאוים מאיתנו, ושני בני הזוג מפרגנים זה לזה ודוחפים זה את זה קדימה. אנחנו צריכים וצריכות לחשוב עם הראש ולא רק עם הלב, ולוודא שמערכת היחסים שלנו אכן עונה להגדרות אלו, ואם לא- לוותר, גם אם יש אהבה. לא פשוט, אך נחוץ כדי להתקדם הלאה. גם מקצועית, אך גם אישית.
כדי להפוך ל ״מוגול״ עלינו להיות מוכווני מטרה ומשמעות הגדולים מאיתנו ( ה ״לשם מה״ המניע אותנו). ולעבוד קשה. אך זה בהחלט אפשרי.
וזכרו:
אחרי שהצלחנו- מחובתנו לעזור לבאים אחרינו לסלול את הדרך שלהם יותר בקלות.
העולם זקוק לנו ולתרומתנו. זה לא רק עבורנו- המסע שלנו הוא לטובת העולם.




תגובות