top of page
  • תמונת הסופר/תהדס גיל

AI היברידי – אנחנו כבר שם?



רבים מדברים היום על ה AI, הכיוונים אליו הוא הולך, הדלתות שאותן הוא פתח.

ארגונים רבים זיהו פוטנציאל בעולם ה AI ויכולתו להשתלב בפעילויות העסקיות השונות. כך לדוגמה AI יכול לסייע לייצר קמפיינים של חדשנות, להציע לעובדים שיטות עבודה יעילות, תשובות לסוגיות שמעסיקות אותם, בנצ'מארקים ועוד.

חוקרים בתחום מנסים להבין את הפיצוח מאחורי החידוש. שיטת החיפוש, הקטלוג, הארכיטקטורה. הם גם מנסים לנתח את האופן בו הם יכולים למקסם את הטכנולוגיה לטובתם ולהשליך לטובתם פרוייקטים שלהם. האתגר הוא בכך שמערכת חיצונית, גדולה ומסועפת כל כך, מציעה פתרון מותאם לכל אחד. אך הפתרון לעיתים עדיין גנרי מדי, לא לוקח בחשבון מאפיינים של ארגון ספציפי כיוון שאינו חשוף למאגרי המידע שלו ככל הנראה.

ואז נשאלת השאלה – ומה אם השלב הבא עבור ארגונים יהיה להקים מערכת AI שתסקור את כל המידע הפנים ארגוני ותעלה הצעות היברידיות, משולבות AI חיצוני ופנימי, המספק תובנות אמיתיות מעולם התוכן הממשי של אותו יוצר ביחד עם מידע רחב שנאסף על התחום מרחבי הרשת.

כך לדוגמה העובדים יוכלו בצורה ישירה לשאול את המערכת – "כמה ימי חופש מגיעים לי"? ואילו המערכת תתן רקע כללי אודות מספר ימי החופש המגיעים לעובד לפי חוק (לפי המידע הקיים ברשת), ובנוסף, תציע סיכום אישי של ימי החופש שלו וכל תנאי סוציאלי אחר אותו ירצה העובד.

דוגמה נוספת תהיה הצעות ייעול. עובד יוכל לשאול "האם כבר מישהו הציע את הפרוייקט הזה בעבר"? וכך המערכת תסקור את המערכות הפנימיות ותוכל להציע את מגוון הקישורים הרלוונטים ולחסוך זמן ומשאבים. בעגת ניהול הידע, המערכת למעשה תייצר "מאגר תובנות" דינאמי בהתאם לצורך.

כאשר אנחנו מדברים על מערכות פנימיות ושימוש בבינה מלאכותית עולות סוגיות נוספות הקשורות לאבטחת מידע פנים ארגוני, לאילו מאגרי מידע נרצה לתת גישה למערכת, פילוח המסרים, הרשאות, בניית ארכיטקטורת המידע, מילות מפתח לניצול אופטימלי של המערכת ועוד.

עם זאת, קיימת בעיה של היקף נתונים בארגון, שכן בהיעדר היקף של נתוני עתק, יתקשו המודלים לאמן את המכונה כראוי, וסביר שנמצא מודלים שמפעילים את הבינה חלקם להבנת השאלה בשפה טבעית ותרגומה, חלקם לאיסוף ואגרגציית הנתונים (היכן שיש ריבוי נתונים), חלקם לעיבוד ותמצות תשובה (גם כאן נדרש היקף נתונים מספק), וחלקם למטרות נוספות.

ויחד עם זאת, לאור כל האמור, גישה ופיתוח הממשקים בהתאם לנ"ל, תאפשר לחברה לעשות שימוש חוזר בנתונים שלה ולשפר ביצועים במגוון מדדים. ניהול ידע במיטבו.

ואני שואלת – בעולם מתקדם, מה אתם הייתם עושים בארגון שלכם עם מודל היברידי שכזה, כיצד הייתם מיישמים?

bottom of page