top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר מוריה לוי

גריט - סיכום ספר



עטיפת הספר

הספר ״גריט: להט + התמדה + נחישות + הצלחה״ הינו ספר נכתב ע״י אנג׳לה דאקוורת (Angela Duckworth) בשנת 2016 (תרגום לעברית- עופר קובר 2017). הרעיון המסדר של הספר- שגריט הינו הגורם המשמעותי ביותר שלנו להצלחה והישגים.

עיקרי הנושאים בהם עוסק הספר:

  • מהו גריט ולמה הוא כל כך משמעותי להצלחה?

  • פיתוח גריט עצמי

    • עניין

    • אימון

    • תכלית

    • תקווה

  • פיתוח גריט תוך הסתייעות באחרים

    • תמיכה נכונה כהורים

    • שדות אימון

    • תרבות

  • סיכום ולקחים מרכזיים

קראתי בשקיקה. ממליצה לקרוא ולאמץ. כמובן- גם את הסיכום, אך גם את הספר עצמו.


מהו גריט ולמה הוא משמעותי כל כך להצלחה?

גריט (Grit) הוא שילוב של להט והתמדה. להט להשגת מטרה עליונה שהוגדרה על ידינו, והתמדה בחתירה להשגתה.

שנים התחנכנו לחשוב שכישרון הוא הגורם המשמעותי ביותר להצלחה והישגים. ההצלחה יכולה להיות בתחום הספורט, המדע, האמנות, מכירות, תחרויות איות או כל תחום אחר, בין פיזי, שכלי או אחר. חלק נולדים עם הכישרון, אחרים פחות.

דאקוורת אינה מתיימרת לטעון שכישרון אינו חשוב. היא מציגה תזה, אותה היא מגבה בניסויים מדעיים רבים, ולפיה כישרון אמנם משפיע, אך המאמץ שלנו משפיע במידה כפולה.

הכיצד?

הישג נובע ממיומנות המוכפלת במאמץ;

פיתוח המיומנות נובע מכישרון המוכפל במאמץ.

מכאן, שהשפעתו של המאמץ משמעותי יותר מכל דבר אחר.

ומהו אותו מאמץ? זה הגריט. אותה התמדה אין סופית להתאמן ולהשתפר עוד ועוד, בלהט והתלהבות אינסופיים.


את הלהט מדמה דאקוורת למצפן. כדבריה, ״לוקח זמן לבנות אותו, לכוון אותו ולהבין אך להשתמש בו, ואז הוא מנחה אותנו בדרך ארוכה ומפותלת לעבר היעד הסופי שאליו אנחנו רוצים להגיע״.


ההתמדה משמעה שלא לוותר, ולא להפסיק. מותר ונכון שייקח זמן עד שבוחרים את הכיוון. מותר וחשוב לעדכן את הדרך ואפילו את תת-המטרה, אך המטרה העליונה נשארת יציבה, וההתמדה מתייחסת לחתירה העיקשת להשגתה.

הערה: סביר שברמה המקצועית, כמו גם ברמה האישית והזוגית, תהיה מטרה אחת ולא יותר, בכל קטגוריה.

טבעי, שתיתכנה כמה תת-מטרות המשרתות את מטרת העל.


נקודה מעניינת לגבי הגריט היא שתוצאות מבחני גריט בקרב אמריקאים מלמדות שככל שהגיל גבוה יותר, כך גם הגריט. ניתן להסביר זאת בהבדלי תרבות בין דוריים, או כתהליכי הבשלה טבעיים שכולנו עוברים


לסיכום: פוטנציאל חשוב וקובע. יותר חשוב איך ועד כמה מממשים אותו.


פיתוח גריט עצמי

ישנם מספר מרכיבים הנדרשים לפיתוח הגריט העצמי:

  • עניין

  • אימון

  • תכלית

  • תקווה

פירוט:

עניין

כדי שנצליח לפתח גריט לנושא מסוים- נדרש שהוא יעניין אותנו; מאד.

  1. יש לטפח תשוקה לתחום שבו אנו רוצים לפתח את הגריט. אין משמעות הדבר שאנחנו יודעים מראש משחר ילדותנו, או אפילו מתחילת הקריירה, מה יהיה אותו תחום. גם אין הבטחה שברגע שניתקל בתחום נתאהב בו. לרבים מאיתנו, ובצדק, לוקח זמן לגלות מהו תחום עניין זה.

  2. התשוקה מתחילה מגילוי, בעקבותיו, היא יכולה להתפתח והמשך להעמיק. מדובר על פי רוב בתהליך שלוקח שנים.

  3. כדי להתחיל בגילוי אפשר לשאול הקשורות בתחומים שאנחנו אוהבים, על מה חשוב לנו, ממה אכפת לנו, ועל מה אנחנו חושבים. חשוב לחפש באופן פרואקטיבי ואפילו להתנסות. מותר להחליף, אך יש להיזהר לא להישאר בשלב הגילוי וההחלפה, ללא בחירה והתקדמות.

  4. המעבר משלב הגילוי לשלב התפתחות אינם טריוויאליים וברורים מאליהם. חוויה חיובית, חוויית כיף, חיזוק חיובי ועידוד יכולים לסייע לרצון שלנו להמשיך לפתח את תחום העניין שגילינו.

  5. שלב ההעמקה נובע פעמים רבות מכך שמומחים, ככל שיודעים יותר, מודעים לעד כמה יש עוד ללמוד, וכמה הבנתם מוגבלת. דקויות החידוש, כמו גם ההצלחה (.ל.) הן שמעודדות להמשיך בהעמקה.


אימון

רבים מכירים את כלל 10,000 השעות הנדרשות להפיכתנו למומחים (ראו ספר ״מצוינים״ מאת מלקולם גלדוול- סיכום >>). ואכן אימון רב מאד הוא בסיס לגריט.

  1. נדרש להשקיע בשעות רבות שלן אימון.

  2. על האימון להיות מכוון:

    1. מטרה מוגדרת תחומה, המהוה אתגר

    2. ריכוז ומאמץ

    3. משוב בצמידות לביצוע המאפשר למידה על בסיסו

    4. חזרתיות תוך שיפור, בהתאם למשוב וחשיבה בעקבותיו

  3. כדי להפיק את המרב מאימונים כדאי להפוך אותם להרגל שלא משקיעים זמן בהחלטה אם לבצעו כל פעם מחדש- פשוט עושים.

  4. ניסויים קצרי טווח מלמדים שחריצות היא תכונה נלמדת. באימון ניתן לפתח את החריצות, ומכאן את ההתמדה והגריט.

  5. ועם זאת, מומלץ שינוי תפיסתי של הדרך שבה אנחנו חווים את האימון כדי שנהנה ממנו, עד כמה שניתן.


אנשים מדווחים על תחושה שונה בעת אימון אל מול רגעי שיא (דוגמת תחרות). התחושה באימון היא של מאמץ מנטלי ופיזי, ולעיתים מאמץ רב מאד עד כדי מתיש. התחושה, לעומת זאת, ברגעי שיא היא יותר של סיפוק וכיף, ולעיתים אף היעדר מאמץ, הנובע מכך שפועלים על אוטומט. דאקוורת מייחסת זאת לחוויית זרימה. אנשים עם גריט, על פי טענתה, משקיעים ומרוויחים יותר: יותר שעות השקעה באימון מכוון, ויותר חוויות זרימה והנאה, עם ההגעה להישג שהגדרת לעצמך.


תכלית

רבים וטובים כתבו על חשיבותה של משמעות- הידיעה שאתה תורם או חלק ממשהו גדול יותר התורם לרווחת החברה והפרטים שבה.

כאשר יש תכלית שאינה רק קשורה להצטיינות בתחום הספציפי, אלא משהו מעבר, שאינו עבורנו אלא בעל ערך או השפעה על אנשים אחרים, התשוקה שלנו לפיתוח הגריט מתעצמת. חלילה אין כאן אמירה שלאנשים עם גריט אין רצון להצליח עבור עצמם; האמירה מורכבת יותר: שילוב של מטרה למען עצמי ולמען החברה או הפרטים שבה, מחזק את הגריט ואת ההצלחה בהסתכלות ארוכת טווח.


תקווה

תקווה מוגדרת בהקשר של הספר כציפייה שלנו שמחר יהיה יום טוב יותר מהיום, כאמונה, כאשר אנחנו נתקלים באתגר, שנוכל לצלוח אותו.

ניתן להתייחס לתקווה כגישה מנטלית לצמיחה: האמונה הפנימית שלנו שאנחנו יכולים להשתנות.


  1. היעדר תקווה יכולה לנבוע מתחושה של חוסר שליטה על המצב בו אנחנו נתונים.

  2. האופטימיות מובילה סטטיסטית ליותר הצלחה בהיבטים מנטליים, פיזיים ושכליים גם יחד. אמירה נהדרת של הנרי פורד שמצוטטת בהקשר זה בספר: ״כאשר אתה חושב שאתה יכול, או כאשר אתה חושבת שאתה לא יכול- אתה צודק״.

  3. מחזקים את מנטליות הצמיחה:

    1. שבח על מאמץ

    2. שבח על למידה

    3. הכוונה לרף ציפיות גבוה

    4. משוב אינפורמטיבי עם הצעה לדיון משותף בדרכים לשיפור

    5. הימצאות בסביבה בה רבים אחרים נמצאים במנטליות דומה.


מנטליות צמיחה גוררת שיח פנימי אופטימי עם עצמך, ומובילה על כן ליכולת מוגברת להתמיד במאמץ, גם נוכח קשיים, ובכך תורמת באופן משמעותי לפיתוח הגריט.


פיתוח גריט תוך הסתייעות אחרים

ניתן לפתח גריט לא רק מן הפנים לחוץ, אם כי גם בסיוע ודחיפה של אחרים מבחוץ.

בהקשר זה מוצעים שלושה גורמים:

  • תמיכה נכונה כהורים

  • שדות אימון

  • תרבות


פירוט:


תמיכה נכונה כהורים

אנשים רבים ישמחו לפתח גריט לא רק בקרב עצמם, אלא גם בקרב ילדיהם.

לגיטימי? כנראה שכן; לפי דאקוורת ילדים פורחים כאשר חלק מזמנם מוקדש גם לאתגרים ולא רק לכיף.

ישנן מספר אסכולות, שלכאורה סותרות זו את זו לגבי דרך ההורות המתאימה לפיתוח גריט: האם עדיפה קשיחות מתוך אהבה (לדרוש מהילדים הרבה כדי שיצליחו) או עדיפה הורות מאפשרת התומכת עד אין גבול בילדים, מתוך הנחה שכך ירגישו ביטחון ויוכלו לפרוץ בכל דרך שתתאים להם. ואכן בקרב אנשים עם גריט שמתושאלים לגבי הוריהם, יש כאלו שדחפו מאד, ואילו אחרים תמכו בלי די.

דאקוורת משלבת בין השניים בשיח על הורות חכמה המאזנת בין הורות תומכת להורות תובעת.

הורות חכמה משמעה לגדל ילדים עם תמיכה, עם כבוד אך גם עם סטנדרטים גבוהים.

  1. בהורות חכמה ההורים משמשים מודל חיקוי לילדיהם. לאו דווקא באותו תחום, אלא בלהט וההתמדה כלפי משהו ספציפי בחיים.

  2. מבחינה פסיכולוגית מבוגר משמעותי אחר, דוגמת סבים או מורים, יכול למלא את מקום ההורים.


שדות אימון

פרק זה נכתב תוך הסתייגות. הסתייגות מכך שהטיעונים המוצגים בו לא נבדקו אמפירית בניסויים ארוכי טווח, בגלל מגבלות שונות הקשורות בנושא. ועדיין, כדאי לקרוא- ואולי אפילו לאמץ את הרעיונות המוצעים.

שדות האימון לפיתוח גריט היו יכולים להיות מגוונים- בבית, בבית הספר וגם בין לבין, בשעות אחר הצהרים בפעילויות הנוספות.

מסתבר, שלמרות שהרבה שעות ערות של למידה הן בבית הספר, בית ספר נחשב כ ״מטלה״ ופיתוח גריט מחייב עניין ובשלב ראשון אפילו תחושת משחק וכיף כיף.

שדות האימון על כן הם דווקא בפעילות החוץ בית ספרית, פעילות העשרה כמו זו המתרחשת אחרי שעות הלימודים:

  1. שדה האימון החוץ בית ספרי כולל כיף ומאפשר לפתח עניין.

  2. המאמנים שאינם ההורים, קל להם יותר לדרוש, פחות לוותר, ולשלב את התמיכה עם התביעה גם יחד.


נלמד כי ישנו מתאם הין פעילות העשרה (שמקיימים במשך תקופה משמעותית עד סיומן) ובין גריט. ועם זאת, לא ברור כיוון ההשפעה, כלומר- האם הגריט מאפשר התמדה, או ההתמדה מפתחת את הגריט. יתכן כמובן גם ששתי התשובות נכונות גם יחד.


תרבות

תרבות מוגדרת כנורמות וערכים המשותפים לקבוצת אנשים, ויוצרת תחושת שייכות לאנשים הלוקחים בה חלק.

השתייכות לקבוצה שבה גריט נמנית על הנורמות והערכים, דוחפת את האנשים הלוקחים בה חלק להצמיח גריט בעצמם כפרטים.

ניתן לפתח תרבות של גריט לתחום מסוים, כמו למשל בקבוצות ספורט למיניהן, או לפחת תרבות גריט כללית יותר, למשל במקומות עבודה, שם המימוש הספציפי יכול להשתנות מעובד לעובד. דאקוורת מביאה מספר דוגמאות של חברות שחרטו על דגלן פיתוח גריט בקרב העובדים.

הכלים המרכזיים להצמחת תרבות גריט הינם:

  1. דוגמה אישית של המנהיגים, כמו גם של החברים זה לזה.

  2. תקשור חוזר ונשנה של מסרים הקשורים בחשיבות הגריט ועידוד לפיתוחו.


היתרון בהצמחת גריט כחלק מתרבות שיותר קל לפתח גריט כאשר נמצאים בתוך סביבה שכזו, מאשר כאשר מנסים לעשות זאת לבד, והאחרים לא שותפים ללהט, להרגלים, לאימון, ולצורך להתמיד.


סיכום ולקחים מרכזיים

גריט כהגדרתו בראש הספר כולל להט המשולב בהתמדה ונחישות להשגת מטרה עליונה.

ניתן לפתח את הגריט בעצמנו; ניתן לפתח את הגריט על ידי הסתייעות בגורמים מן החוץ.

ניסויים חוזרים מלמדים שיש קשר בין גריט לבין הצלחה ארוכת טווח, אך גם בין גריט לבריאות נפשית.

גריט אינה התכונה היחידה החשובה באופיים של אנשים, אך בהחלט מהווה חלק מהפסיפס שיחד ובמשולב עם תכונות נוספות בהיבט הרצון, הלב והשכל, הופך אותנו למי שאנחנו כבי אדם.


bottom of page