top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר מוריה לוי

פשוט גאוני- סיכום ספר

עודכן: 27 במרץ 2023

הספר Simply Brilliant: How Great Organizations Do Ordinary Things In Extraordinary Ways!” ״ הוא ספר שנכתב בשנת 2016 על ידי William Taylor, הספר מתרחק מכל ה״מהומה ״ סביב טכנולוגיות חדשות, ובוחן כיצד ערכים, מנהיגות, חשיבה נכונה והתנהלות נכונה יכולים לגרום לחברות להצטיין ולבלוט מעל כל הסובבים ולאורך זמן. הספר בנוי כשילוב של רעיונות דרך הצגת סיפורי ארגונים בהם ביקר המחבר, ותוך שכך, תובנות לגבי דרך ההצטיינות שלהן.



מפת הספר:

תוכן עניינים:







העתיד, אם כן, אינו פתוח רק לעובדי ההיי-טק. הוא פתוח לכולם.

מעורר מחשבה. ממליצה לקרוא.


מה מוצע?

ייעוד

העתיד מעוצב על ידי אותם אנשים שרוצים או מאמינים במשהו עד מאד.

והמשהו הזה, אינו כמו של כל האחרים, הוא לא עוד העתקה של מה שכולם כבר עשו, אלא רעיון חדש שהארגון מוביל. רעיון שחושבים עליו בגדול, אך גם פורטים אותו עד הפרטים הקטנים ביותר.

הארגון מתחיל כמובן בפעילות במגזר מסוים, אך הוא מאמין שהוא יכול לחלום קדימה והוא מגדיר מחדש את העסק והעיסוק שבו הוא נמצא. לעשות משהו מיוחד שאחרים לא עשו כלל.

הגדרת פעילות הארגון ייחודית מעצבת את זהותו של הארגון ומשליכה על כל הפעילויות.

דוגמה: חלל חניון שהפך לאולם אירועים ייחודיים, עם הפקות ייעודיות מלוות.

דוגמה: בנק המציע בנקאות חדשנית עם פעולות כמו פתיחת חשבון המבוצעות בדקות בודדות.


טיפים:

  • תמיד מפתיע עד כמה המתחרים לא עושים. אל תתנו לזה להפיח את דעתכם ואת התלהבותכם לצעוד קדימה. רדפו אחרי החלומות שלכם!

  • כשמציעים משהו יוצא דופן ומרהיב, חשובה לא פחות האמונה והתשוקה של הארגון בעשייתו. בארגונים כאלו, המנהלים בדרך כלל יותר עסוקים ב ״לעשות משהו משמעותי״ מאשר ב ״לעשות כסף״.

  • לא מדובר בחידוש חד-פעמי. החידוש הופך לדרך חיים, וכל פעם מקדמים אותו הלאה.


המסר המרכזי: מפסיקים להתחרות באחרים, מציעים בחירה חדשה- מעניינת ואיכותית יותר. מחפשים ועושים שינוי שיהיה בעל אימפקט.



חשיבה פורצת

ארגונים מצטיינים חושבים.

הם נלחמים ב ״שעמום״ שהעולם והאחרים מציעים.

הם משלבים:

חשיבה עסקית מקובלת:

  • יסודיות, חוכמה, מוכוונת עסקים, עם יושרה.

  • השקעה בלימוד. מהעולם החיצוני (תכנים, ארגונים ואנשים) וממה שקורה בבית (הפקת לקחים).

  • אימון רב.

חשיבה פרובוקטיבית:

  • חשיבה מאתגרת, סקרנית ומפתיעה, חסרת מנוח, עם מעוף ודמיון.

  • לא מפחדים לשנות פרספקטיבה.

  • מובילים תהליכי חשיבה מחוץ לקווים.

  • חושבים על טובת הפעילות, יותר מטובתם האישית של הלוקחים בה חלק.

  • לא נותנים לעצמם ליפול במלכודות של תפיסות והרגלים קבועים.



איך?

אנושיות:

לקוחות: שירות מכל הלב

הפרק על לקוחות פותח באמירה המייצגת נאמנה את המסר: אדיבות אינה האויב של פרודוקטיביות.


התנהלות של שירות מכל הלב:

  • התייחסות ללקוח כבן אנוש ולא כ ״לקוח״; יישום פרטיקות מעולם ההתנהלות הבינ-אישית גם על הקשר ללקוחות.

  • התייחסות ללקוח ככזה שאנחנו רוצים שדרכו תתבצע עיקר פעילות ההמלצה- מפה לאוזן. גזירת ההתנהלות בהתאם.

  • הרבה חיוך ללקוחות.

  • חתירה לשיח עם הלקוח .

  • מציאת דרכים להיות נחמד ללקוח, באופן שלא היה מעלה על דעתו (לשלוח מישהו להחליף גלגל ללקוח על חשבון החברה; לשלוח זר אבל וכו׳).

  • מתן גמישות לעובדים, בתיחום כספי או אחר מוגדר, למתן מחוות ללקוחות, בהתאם להקשר, לפי הבנתם. למשל- הצעת משקה חינם. לזכור שהעובדים הם בעצמם לקוחות של הרבה חברות אחרות, והם בוודאי יודעים מה היה יכול לשמח אותם.


לסיכום: הפכו את העובדים לשגרירים טובים של הארגון.


עובדים

כדי לתת שירות טוב כדאי שיהיו עובדים בעלי:

א. התאמה לחברה. בחרו מועמדים תוך בחינת התאמתם!

ב. אנשים חברותיים, בעלי אנרגיות חיוביות. כנ״ל- בבחירה.

ג. לטעת בהם תחושת שירות- שהם אכן משרתים את הלקוח, כמו שעבד משרת מלך או מלכה.


ניהול העובדים:

  • כולל ניהול רגשי ולא רק פונקציונלי

  • כולל אחריות מרובה, יותר מאשר בחברות מקבילות של מתחרים.

  • בעיצוב תהליכי העבודה לוקחים בחשבון את הצורך, את השוני מהמתחרים, ואת...העובדים שרוצים לשמר בארגון ואיך להתאים את התהליכים לכך שיתאימו להם ויקדמו אותם.

  • ב אקו-סיסטם הארגוני העובדים מודעים להזדמנויות שלהם לפעול בדרך יוצאת דופן.

  • הגדרת הכללים בארגון, שכל מה שלא נאסר- מותר לכולם לעשות (במקום להיפך, כמקובל).

  • טיפוח וחיזוק תחושת השייכות של העובדים. בסוף היום- הם המותג המשמעותי של החברה.

  • סביבת העבודה נעימה ומזמינה, חריגה ומיוחדת (למשל- בצביעת הקירות).

  • מוצגים שני ארגונים שבדרכים שונות משתפים את העובדים בניהול החברה, בתהליכי קבלת ההחלטות הדמוקרטית תוך שיתוף עובדים, ואפילו ברווחים- כמו מניות בחברות הייטק (אחד מהם ידוע מאד- מותג הג׳ינס Levies).


המנהיג

מספר תכונות המאפיינות את המנהיג:

א. חכמים.

ב. חושבים מחוץ לקופסה.

ג. בעלי תשוקה לאשר עושים.

ד. נותנים דוגמה אישית, בבחינת Walk the Talk.

ה. סקרנים ולומדים כל העת. לא חושבים שכבר יודעים הכול.

ו. בעלי ביטחון עצמי אישי, אך לא מופרז, כזה שיפריע להם להקשיב וללמוד.

ז. שומרים על שילוב של תמימות, רצון ליהנות ועם זאת משמעת, צניעות וגאווה.

ח. אינם יודעים שובע. מצליחים וישר מתנפלים על היעד הבא...


עקרונות ניהול הפעילות:

  • מאפשר פיתוח קואליציות (מובנות ומקריות) ליצירת רעיונות מגוונים.

  • יוצר סביבה מאפשרת, בה ניתן לנסות ולהתנסות.

  • שיתופיות.

  • אחריות אישית לכל עובד, זהות כוללת משותפת.

  • הלך רוח חברתי שכולם יחד למען מטרה משותפת.

  • מעודד את כולם לפתח רעיונות חדשים.

  • מייצר הזדמנויות והופך אותן למושכות דיין כדי שהעובדים ירצו לממשן.

  • נותן מקסימום עצמאות ואוטונומיה ליחידות, לסניפים ואפילו לעובדים בדרך ההתנהלות.

  • חשיבה מרתונית (לא ספרינט): מקסום ההצלחה לטווח הרחוק.

Comments


bottom of page