Critical Thinking Logic & Problem Solving - סיכום ספר
- ד"ר מוריה לוי
- 16 ביוני
- זמן קריאה 4 דקות

הספר Critical Thinking Logic & Problem Solving שנכתב על ידי מעבדת Neuronswaves הוא ספר פרקטי לכל מי שרוצה לשפר את המיומנויות, הטכניקות והפרקטיקות שלו בכל הקשור קודם כל בחשיבה הביקורתית, ולצידם בכלי חשיבה לוגית ובפתרון בעיות.
מהי חשיבה ביקורתית? במהות מדובר בתהליך מכוון של בחינה, הבנה והערכה של מידע, תוך שימוש במתודולוגיה סדורה.
נושאים מרכזיים המכוסים בסקירה:
תכונות ומיומנויות מקדימות
פיתוח חשיבה ביקורתית
מסגרת החשיבה הביקורתית (שלבי הפעילות)
התמודדות עם האתגרים
הרגלים לשיפור המיומנויות
כלים תומכים
פתרון בעיות
תקשור
הערה: אין פה לכסות את כל הנושאים, או את סדרם- מטרת הסקירה להעביר מעט מן המסרים העיקריים.
הספר בנוי כמדריך מעשי, כולל דוגמאות ותרגולים למכביר, ובהחלט בעל פוטנציאל לקדם את היכולות של כל מי שיצעד לאורו. מקווים שסיכום זה ישמש לכם למתאבן לקרוא את הספר כולו, וכתזכורות למי שכבר קרא.
מומלץ!
תכונות ומיומנויות מקדימות
התכונות והמיומנויות המרכזיות שיסייעו לנו לקדם תהליכי חשיבה ביקורתית:
סקרנות: הרצון לדעת יותר
סקפטיות: היכולת להטיל ספק
מודעות עצמית, פתיחות מחשבתית וענווה: ההבנה שאנחנו לא יודעים וצודקים בכל
אמפתיה והקשבה: כולל הקשבה פעילה; הקשבה ביקורתית; הקשבה לדרך הדיבור ולמה שנאמר בין המילים,
יכולת ניתוח אנליטי
חשיבה יצירתית: לדעת להסתכל מחוץ לקופסה (גם כדי לייצר חשיבה ביקורתית, גם כדי לפתור)
יכולת קבלת החלטות על סמך המידע, ההבנות, הניתוח והחלופות
יכולת שיקוף ובחינה חוזרת של החלטות אחת לתקופה.
פיתוח חשיבה ביקורתית
מה כדאי לכל אחד לעשות כדי לפתח חשיבה ביקורתית?
לשאול שאלות: שאלות פתוחות; שאלות שאינן מנחות; שאלות שכן מסייעות להתקדמות; שאלות מעמיקות; שאלות המשך; שאלות שיקוף. הסתייעות בתרחישים היפוטטיים ומשוב.
לקרוא הרבה:, לדבר עם אנשים שונים: מקנה דעת; נותן פרספקטיבה והבנה של כיוונים מגוונים
להשקיע זמן בחשיבה עצמית (לא לסמוך על כל מה שהאחרים אומרים באופן אוטומטי)
לקחת פסקי זמן; המוח עובד כאשר אנחנו לכאורה נחים.
ו... להתאמן.
מסגרת החשיבה הביקורתית (שלבי הפעילות)
המחברים מציגים תפיסה מקובלת של Paul-Elder לחשיבה ביקורתית:
הגדרת המטרה
הבנת הצורך- השאלה הניצבת לפתחנו
איסוף מידע
אינטרפרטציה של המידע
לקיחה בחשבון של תפיסות והנחות
הבנת משמעויות
נקיטת עמדה.
התמודדות עם האתגרים
כן, יש מכשולים, הטיות ושגיאות טיפוסיות שמעכבים את יכולתנו לבצע חשיבה ביקורתית טובה.
מכשולים מרכזיים:
הסתכלות על העולם דרך הפריזמה האישית שלנו
לחץ חברתי
תחושות לחץ, פחד מכישלון
ו... פעולה על אוטומט והיצמדות לאזורי נוחות שלנו.
הטיות, יוריסטיקות ושגיאות טיפוסיות:
הטיית האישוש: רצוננו לאושש הנחות קודמות בעת התעמתות עם מידע חדש.
הבלבול בין הסקה ומתאם: אנו נוטים לייחס מתאם בין פרמטרים, לקשר ישיר ביניהם של אחד המשפיע על השני.
הטיית הזמינות: השלכת המידע הזמין והתייחסות אליו כאמין בגלל זמינותו.
שגיאה בתחילת התהליך, מסיחה את דעתנו, ואנחנו ממשיכים בכיוון הלא נכון כולנו יחד.
האמונה שאם רבים חושבים בדרך מסוימת, כנראה הדרך נכונה.
הסתמכות עיוורת על דעת ה ״רשויות המוסמכות״.
החשיבה הבינארית: אם א צודק אז ב טועה ולהיפך.
הכללה על סמך מקרים מעטים מידי.
בריחה לפתרונות שקל לנו יותר ליישם, או לעמדות שקל לנו יותר לקבל.
הרצון להתפשר, גם כשלא מתאים.
וזו רק רשימה חלקית ממה שמיוצג בספר. לא לחינם מדובר במיומנות מורכבת ומתקדמת.
הרגלים לשיפור המיומנויות
אסטרטגיות המסייעות לשפר באופן מתמיד את מיומנות החשיבה הביקורתית ולשאוף למצוינות בתחום:
הפרדת עובדות מדעות
הבנת הנחות לעומקן
ניתוח דעות
זיהוי מצבים
יצירת קישורים בין פריטי מידע ו/או דעות
גיבוש דעות
גילוי סתירות
שיפוט
כלים תומכים
להלן סדרת כלים תומכים לקידום החשיבה הביקורתית. כלים אלו, מפתחים את החשיבה הלוגית, ורבים מהם מתאימים לשימוש גם לקידום פתרון בעיות.
חשיבה דדוקטיבית וחשיבה אינדוקטיבית (הסקה מהכלל לפרט, ומהפרט לכלל)
דפוסים: הכרת והבנת חזרתיות, ודפוסים שאלו מייצגים. מאפשר ראייה אנליטית של מאורעות- מבניות, לוגיקה וקשרים בין פריטי מידע שונים.
ניהול הרגשות: אי התעלמות מרגשות. אלו יכולים לעמעם את יכולת החשיבה הביקורתית (לחץ, פחד ועוד) ומאידך, רגשות יכולים לחדד את יכולת החשיבה הביקורתית (תשוקה, אכפתיות ועוד). יש ללמוד לאזן.
שאלות ה 5W2H: שימוש בשאלות הקלאסיות What, Who, When, Where, Why, How, How much/many. חלק מהשאלות תומכות באיסוף מידע והבנה טובה של המידע והמצב, חלק אחר מסייע בהעמקת ההבנה. בספר מוצעת גישה שיטתית לשימוש אפקטיבי בשאלות.
מודל ה SCQH: מודל המזהה גם בהבנת הבעיה (חציו הראשון) וגם בהכוונה לפתרונות. כולל הבנה של ההקשר (Situation), הבנת משמעות הבעיה והשלכותיה (Complications). אלו מובילים לשאלות המסייעות בהבנת הפער בין המצוי והרצוי (Questions) ומכאן ניתן להעלות השערות והיפותזות לגבי פתרונות מתאימים (Hypothesis).
וMECE וסינתזה: השם MECE מתייחס לעיקרון- Mutually Exclusive and Collectively Exhaustive, ובהסבר פשוט- פירוק למרכיבים שחד לא חופפים ומאידך נותנים כיסוי מלא לאפשרויות. שימוש בעיקרון זה מסייע בפירוק בעיה למרכיביה באופן אפקטיבי. שילוב הסינתזה מאפשר לקיבוץ מרכיבי משנה והגעה למודל MECE פשוט ובהיר.
פרטו 80:20: השקעה אפקטיבית ב 20% המהווים 80% מהחשיבות. יכול להיות מתורגם לממדים שונים דוגמת סבירות של תקלה שגרמה לבעיה, חומרה או משמעות של הבעיה, ועוד. מייעל את תהליכי החשיבה הביקורתית ופתרון הבעיות.
וTop-Down & Bottom-Up: גישות עבודה משלימות לניתוח בעיה, מתפיסה לפרטים או להיפך.
עצים לוגיים: שימוש בדיאגרמות של עצים היררכיים לטובת מטרות שונות בתהליכי החשיבה. הפירוק לענפים, ענפי משנה ועלים יכול לשרת מטרות שונות דוגמת תיאור, ניתוח בעיה, תהליכי קבלת החלטות או דרכים ליישום פתרונות.
פתרון בעיות
פתרון בעיות מסתייע בכלים לעיל (לפחות חלקם הגדול), וכולל שלבים מרכזיים להלן:
הבנת הבעיה
הגדרת המצב הרצוי
זיהוי הפערים בין הרצוי והמצוי
זיהוי סיבות השורש למצב הקיים
הגדרת אפשרויות חליפיות ומשלימות לפתרון
הערכת היתרונות והחסרונות של האפשרויות; תעדוף הפתרונות בהתאם להשקעה, הדחיפות, סבירות הבעיה והמשמעות; קבלת החלטות שיטתית מבוססת נתונים ומשקלות לגבי אפשרות או צירוף אפשרויות מיטבי.
יישום; הגדרת בעלי תפקידים ואחריות המיישמים (מטריצות RACI ו- DARE).
הערכת התוצאות.
תקשור
חשיבה ביקורתית היא מיומנות חשובה לכל אחד. אך כדי להשמיע את קולנו לארגון, לחברה או לעולם- נדרשת המיומנות לתקשר את שלמדנו מתהליך החשיבה הביקורתית.
הספר מציע כיצד:
להציג טיעון: ממצב, למורכבות, לשאלות נובעות ולתשובה שלמדנו.
להעביר את המסר: בניית הנרטיב דרך כלי סיפור סיפורים (storytelling).
מקווים שקריאת הסקירה הביאה להבנת החשיבות של מיומנות החשיבה הביקורתית, שהציגה בפניכם סולם ליסודות, פיתוח, תהליך, התמודדות עם אתגרים ושיפור מתמיד של המיומנות. ושגרמה לכם רצון להתחיל ליישם. וכמובן ללמוד יותר לעומק- דרך קריאת הספר, וחומרים משלימים נוספים. בהצלחה לכולנו!
Comments